Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErtesvåg, Sigrun K.
dc.contributor.authorBjerga, Ella
dc.date.accessioned2016-08-08T10:47:02Z
dc.date.available2016-08-08T10:47:02Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398123
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom læreratferd og elevers opplevde atferds- og emosjonelle engasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha relasjon med elevengasjement. Data ble innsamlet fra 10 norske skoler i forbindelse med prosjektet «Classroom interaction for enhanced student learning» ledet av Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning, ved bruk av observasjon og spørreskjema som metode. Totalt var utvalget i denne studien på 52 lærere og 1689 elever fra 5. til 10. klasse. Resultater fra regresjonsanalyser indikerer en positiv relasjon mellom «Classroom Climate» og atferdsengasjement når det var kontrollert for trinn, kjønn, sosioøkonomisk status og disiplinvansker. Denne relasjonen indikerer at lærerens relasjonelle ferdigheter og evne til å skape et positivt klasseklima har betydning for elevers atferdsengasjement. Læreratferden «Differentiation and Inclusion» viste en svak negativ relasjon med elevers atferdsengasjement. Ingen relasjoner ble funnet mellom læreratferd og emosjonelt engasjement. Funnene vil bli diskutert mer i detalj.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectlæreratferdnb_NO
dc.subjectatferdsengasjementnb_NO
dc.subjectemosjonelt engasjementnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleRelasjonen mellom læreratferd og elevengasjementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge