Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorBlomgren, Ole
dc.date.accessioned2016-08-08T11:12:42Z
dc.date.available2016-08-08T11:12:42Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398136
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractStudien (artikkel og monografi) har satt søkelyset på den krevende overgangen mellom aritmetikk og algebra. Internasjonale studier viser at norske ungdommers prestasjoner i algebra er svake, og studien har indikert årsaker til dette. Målet har vært å gjøre en matematikklærers undervisningsoppgaver synlige og vise hvordan de leder elever nærmere en historisk etablert diskurs. En 8. klasse skal møte algebra som et selvstendig tema for første gang, og klassens lærer bruker en «utvidet aritmetisk diskurs» for å lede elevene inn i den algebraiske diskursen. En kommognitiv analyse av denne diskursen indikerte at det matematiske objektet «ledd» er spesielt sentralt i denne overgangen, og artikkelen har vist hvilke metaregler som styrer hvordan læreren realiserer ledd i diskursen. I monografien ble det diskursive rammeverket «Matematisk diskurs for undervisning» brukt til å studere hvordan lærerens ulike undervisningsoppgaver henger sammen med elevenes læring. Forskningsspørsmål for hele denne masterstudien ble derfor definert som følger: Hvordan påvirker en lærers kommunikative aktiviteter elevers læring? Artikkelens kommognitive analyse har indikert at metareglene som styrer hvordan deltakere realiserer objektet ledd i en utvidet aritmetisk diskurs, er komplekse og at elevers regler må videreutvikles. Siden algebra kan ses på som diskursen om aritmetikk (meta-aritmetikk), kan dette være med på å forklare hvorfor norske ungdommers algebraiske diskurs kan beskrives som «ritualisert». Monografien har beskrevet hvordan lærerens undervisningshandlinger henger sammen med elevenes læring. Analysen indikerte at lærerens kommunikasjon og interaksjon i klasserommet er sammensatt og at matematikklærere må være sentrale deltakere i flere diskurser for å lede elever til en mønstergyldig diskurs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkommognisjonnb_NO
dc.subjectaritmetikknb_NO
dc.subjectalgebranb_NO
dc.subjectrealiseringernb_NO
dc.subjectmetareglernb_NO
dc.subjectundervisningskunnskap i matematikknb_NO
dc.subjectmatematisk diskurs for undervisningnb_NO
dc.titleEn kommognitiv analyse av matematikkundervisningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge