Arbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399024Utgivelsesdato
2016-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1129]
Sammendrag
Tema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres til den inkluderende opplæringen. Denne kunnskapen kan bidra til å belyse inkluderende, samt ekskluderende prosesser i skolen.
Forskningsspørsmålet er todelt og lyder som følger: 1) Hvordan beskriver medlemmer av spesialpedagogiske team arbeid knyttet til elever, organiseringen av spesialundervisningen og teamets rolle i skolen og 2) hvordan svarer beskrivelsene til visjonen om en inkluderende opplæring?
Det har blitt gjennomført kvalitative forskningsintervjuer. En temabasert tilnærming til analysen ble valgt og oppmerksomheten har blitt rettet mot sentrale temaer i prosjektet. Presentasjonen av analysen har tatt utgangspunkt i første del av forskningsspørsmålet og medlemmenes beskrivelser av arbeid i spesialpedagogiske team har blitt presentert.
I selve diskusjonsdelen har forskningsspørsmålets andre del blitt viet oppmerksomhet og presentasjonen av analysen har blitt diskutert opp mot visjonen om en inkluderende opplæring. Arbeidet med analysen medførte at det var særlig tre tematikker som ble fremtredende på tvers av medlemmenes beskrivelser og som har dannet grunnlaget for diskusjonsdelen. Tematikkene omhandler forholdet mellom ordinær undervisning og spesialundervisning, spesialpedagogisk kunnskap og allmennpedagogisk kunnskap, samt ulike måter å tilnærme seg vansker på i den inkluderende skolen.
Medlemmenes beskrivelser tyder på at spesialpedagogiske team står ovenfor ulike utfordringer og muligheter i det videre arbeidet. Måten spesialundervisningen organiseres på ser i stor grad ut til å bidra til en ekskluderende praksis og det virker å være uklart blant personalet hvem som har ansvaret for elever som mottar spesialundervisning. Arbeidet i teamene er preget av en stadig veksling mellom å fokusere på elevens «iboende» vansker og diagnoser, til å fokusere på konteksten vanskene oppstår i. Likevel tyder beskrivelsene på at store endringer har skjedd de siste årene, og intervjudeltakerne gir uttrykk for at arbeidet beveger seg i en positiv retning.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education