Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLoka, Hildegunn
dc.date.accessioned2016-08-22T08:24:59Z
dc.date.available2016-08-22T08:24:59Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400182
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler fem informanters opplevelser og erfaringer knyttet til implementering av kompetansehevingsprosjektet «Være Sammen» i barnehagen. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan ulike barnehager har arbeidet for å implementere det autoritative perspektivet i barnehagen gjennom «Være Sammen». Problemstillingen har vært følgende: Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet? Oppgaven er basert på en kvalitativ forskningstilnærming med semi-strukturert intervju som metode for innsamling av data. Fem informanter fra frem barnehager som alle var deltakere i «Være Sammen», ble intervjuet. Målet var ikke å sammenligne de ulike barnehagene, men å finne frem til faktorer som går igjen som viktige for å lykkes med implementeringsprosessen. Oppgaven består av et teorikapittel som omhandler teori om implementering, ledelse, kapasitet, kollektiv læring og det autoritative perspektivet. I metodekapittelet blir den valgte metoden presentert og rammeverket rundt innsamling av data gjort kjent. Resultatene av intervjuene blir presentert i resultatkapittelet og videre drøftet opp mot relevant teori i drøftekapittelet. I kapittel seks blir det gitt svar på problemstillingen gjennom å presentere studiens hovedfunn. Hovedfunnene i denne oppgaven er følgende. I arbeidet med å implementere det autoritativ perspektivet har det vært viktig med en aktiv prosjektgruppe, en prosjektplan for arbeidet og en støttende og engasjert enhetsleder. Ressursveilederne har også i fire av fem barnehager vært betydningsfulle i endringsarbeidet ved å presentere intervensjonens innhold, veiledning og støtte opp om arbeidet i barnehagen. Videre har det vært sentralt å heve den kollektive kompetansen gjennom samarbeidende aktiviteter. Det har vært viktig å bruke tid på å skape forståelse for de teoretiske begrepene, gi ansatte en klarhet i innhold og skape forpliktelse hos personalet. Repetisjon fremkommer også som en viktig faktor for at barnehagene skal klare å holde endringsarbeidet varmt i organisasjonen over tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectendringsarbeidnb_NO
dc.subjectkollektiv læringnb_NO
dc.subjectdet autoritative perspektivetnb_NO
dc.subjectVære Sammennb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge