Show simple item record

dc.contributor.authorIngunn, Stangeland
dc.date.accessioned2016-08-23T07:30:58Z
dc.date.available2016-08-23T07:30:58Z
dc.date.issued2016-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400879
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har sitt daglige virke innenfor samfunnsfaget på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan kan lærere i samfunnsfag fremme forståing og læring i tekstbaserte læringssituasjoner? Jeg tar gjennomgående i denne avhandlingen utgangspunkt i følgende komponenter i forbindelse med lesing og leseforståelse: forkunnskaper og nåtidsisme, begrepsforståelse, metakognitive evner, leseforståelsesstrategier samt motivasjon og engasjement. Det er umulig å presentere et enkelt svar på dette spørsmålet, men gjennom bruk av relevant teori og empiri har jeg forsøkt å implementere nye tanker, ideer og løsninger til hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Et av resultatene i studien viser blant annet at en kombinasjon mellom å gjøre fagstoffet nært, aktuelt og relevant for elevene, samtidig som en har fokus på å lære elevene ulike leseforståelsesstrategier som de kan bruke, kan være en hensiktsmessig tilnærming for å øke deres forståelse og læring i tekstbaserte læringssituasjoner. Det er ikke nok å bare gi elevene strategier for å forstå en tekst, så lenge ikke elevene ser nytten av å lese den. Det er heller ikke nok at elevene ser nytten av å lese en tekst, så lenge de ikke har verktøy til å forstå den. Jeg sitter også igjen med et inntrykk av at samfunnsfaglærere bør ta lærdom av hverandre. På den måten kan undervisningen utvikle, og forbedre seg i riktig retning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectleseforståelsenb_NO
dc.subjectsamfunnsfagnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectnåtidsismenb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.titleLesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elevernb_NO
dc.title.alternativeReading in social studies. A study of how social study teachers can promote students' reading comprehensionnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 3.0 Norge