• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skjønnlitteraturens nytteverdi - en studie av hva elever lærer av å lese skjønnlitteratur

Dyrseth, Kornelia
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Dyrseth_Kornelia.pdf (630.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2400936
Date
2016-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • Student papers (HF-IKS) [498]
Abstract
Dette arbeidet er en teoretisk og empirisk studie av skjønnlitteraturens nytteverdi i videregående skole. Studien er ment å rettferdiggjøre skjønnlitteraturens plass i skolen, og forteller hva elever kan lære av å lese fiksjon. Dette gjøres ved at læreplanmål og teori knyttes til empiri. Studien handler også om elevers holdninger til eldre og nyere tekster, sjangre og analysearbeid. Oppgaven bærer preg av lærerens rolle i alt dette. Arbeidet tar utgangspunkt i at sakprosa og skjønnlitteratur, i følge Kunnskapsløftet (KL06), er sagt å ha blitt likestilt. Det er derfor viktig å begrunne hvorfor skjønnlitteraturen skal få beholde plassen sin, og ikke bli kastet til fordel for sakprosa, som stadig spiser seg innpå plassen til skjønnlitteraturen i skolen. Hva som regnes som nyttig å lære av skjønnlitteratur, blir drøftet ut i fra læreplanmål i den generelle læreplanen, og fra formål for norskfaget. Disse målene inneholder kunnskaper/ferdigheter som elevene vil ha bruk for både nå og seinere i livet. Det diskuteres om skjønnlitteraturen kan bidra til å nå målene. Dersom skjønnlitteraturen kan det, vil den rettferdiggjøre sin plass i skolen. Empirien er basert på seks elevintervjuer ved en videregående skole i Stavanger våren 2016. Gjennom analyse av teori og empiri kommer det fram at skjønnlitteraturen kan bidra til å nå en rekke mål i læreplanen. For eksempel kan skjønnlitteraturen opplyse elevene på områder som situasjonsmestring, empati, språkkompetanse, holdninger og verdier, og kunnskap om kulturer. Alt dette fører til identitetsutvikling og at elevene blir forberedt på voksenlivet og det demokratiske samfunnet vi lever i.
Description
Master's thesis in Literacy
Publisher
University of Stavanger, Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit