Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEnoksen, Ingunn Valdis Sveinsdottir
dc.date.accessioned2016-08-23T09:16:20Z
dc.date.available2016-08-23T09:16:20Z
dc.date.issued2016-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400979
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG Som lesere og skrivere beveger vi oss i ulike tekstkulturer. Vi må kunne tolke, produsere og reflektere over tekster som vi møter i livet. Å ha lese- og skrivekompetanse er en økende forutsetning for å kunne delta i det moderne skriftbaserte kunnskapssamfunnet. De siste årene har det vært økende interesse for disciplinary literacy, bedre kjent som fagspesifikk lesing og skriving på norsk. Dette er knyttet til de fagområdene og vitenskapsfagene som skolefagene bygger på. I denne oppgaven ønsket jeg å undersøke hvordan læreren kunne legge til rette for elevenes fagspesifikke lesing og skriving. Problemstillingen var som følger: Hvordan responderer elevene på lærerens tilretteleggelse av fagspesifikk lesing og skriving i norskfaget i videregående skole? For å finne svar på problemstillingen, gjennomførte jeg en kasusstudie som også var inspirert av aksjonsforskning. I samarbeid med en norsklærer, prøvde vi ut konkrete arbeidsmåter som kunne legge til rette for fagspesifikk lesing og skriving av saktekster. Elevene i klassen skulle skrive en reklameanalyse. I forkant av denne prøven, fikk elevene delta i et sokratisk seminar, som kunne gi støtte til deres fagspesifikke lesing av reklameteksten. Videre utviklet læreren og jeg en skriveramme, som kunne gi støtte til elevenes fagspesifikke skriving av reklame- analysen. I etterkant fikk elevene skrive deres synspunkter på disse støttene i et responsskjema. Resultatene viste, at elevenes deltakelse i det sokratiske seminaret gav god støtte til fagspesifikk lesing av reklameteksten. De nærleste teksten sammen og brukte teksten som studieobjekt. Elevenes respons på det sokratiske seminaret, viste at de syntes det var læringsrikt, men det avslørte også utfordringer knyttet til det å ytre seg muntlig foran medelevene. De av elevene som ikke fikk komme til orde, var også de som var mest negative til å bruke det sokratiske seminaret i klasserommet. Mot slutten diskuterte jeg mulige justeringer på tilretteleggelsen, som kunne gi bedre støtte i møte med disse utfordringene. Skriverammen ble laget for å gi støtte til et fagrelevant språk og en hensiktsmessig struktur i teksten. Resultatene viste at elevene var enstemmig positive til å bruke skriveramme som støtte for skriving. Alle hadde integrert skriverammen i deler av teksten. Elevtekstene viste derimot, at lærerens tilretteleggelse bør rettes mer mot språkføringen. Elevene var flinke til å finne og kommentere bruken av virkemidler i teksten, men de hadde utfordringer med å 4 komme med kritiske vurderinger av reklameteksten. Mot slutten diskuterte jeg mulige justeringer på tilretteleggelsen, som kunne gi bedre støtte i møte med disse utfordringene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectstillasbyggingnb_NO
dc.subjectskriverammenb_NO
dc.subjectsokratisk seminarnb_NO
dc.subjectlitterære samtalernb_NO
dc.subjectfagspesifikk lesingnb_NO
dc.subjectfagspesifikk skrivingnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleFagspesifikk lesing og skriving i norskfaget : en undersøkelse av hvordan elevene responderer på lærerens tilretteleggelse av fagspesifikk lesing og skriving.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge