Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWagner, David-Alexandre Thomas
dc.contributor.authorKravlen, Veronica Maria Furø
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2016-08-23T11:01:41Z
dc.date.available2016-08-23T11:01:41Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401037
dc.descriptionMaster's thesis in History didacticsnb_NO
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieundervisningen og elevenes læringsutbytte. Problemstillingen er som følger: hvilken virkning har utstrakt bruk av digitale hjelpemidler på historieundervisningen i ungdomsskolen? Et aktuelt forskningsspørsmål er i hvor stor grad økt bruk av digitale hjelpemidler fører til økt utenomfaglig aktivitet og uro i klasserommet. Denne studien har tatt utgangpunkt i tidligere forskning som viser til at digitale medier fører til mer utenomfaglig aktivitet og ukonsentrerte elever. For å knytte det digitale aspektet sammen med historieundervisningen har jeg blant annet sett på hvordan digitaliserte klasserom påvirker elevenes historiske forståelse og utvikling av ulike typer historisk kunnskap. Digital kompetanse har blitt et stort satsningsområde i norsk skole, og denne oppgaven skal se på hvilke muligheter og begrensinger digitale hjelpemidler har i forhold til historieundervisning på ungdomsskoletrinnet. For å finne svar på min problemstilling har jeg tatt i bruk observasjon som metode. Jeg skal utføre en komparativ undersøkelse med vekt på digital kompetanse og læringsutbyttet i historie. Analysen vil bli presentert etter fem kategorier som sammensatt vil gi et bilde av hvordan digitale medier påvirker historieundervisningen. Historieundervisningen i klasserommet vil bli diskutert ut ifra følgende kategorier: variasjon, læringsutbytte, konsentrasjon, interaksjon og engasjement, og motivasjon. Resultatene viser påfallende forskjeller mellom klassene når det gjelder konsentrasjon og arbeidsro. Det er også oppsiktsvekkende forskjeller mellom klassene når det kommer til interaksjonen i klasserommet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;
dc.subjecthistoriedidaktikknb_NO
dc.subjecthistorieundervisningnb_NO
dc.subjectdigital kompetansenb_NO
dc.subjectobservasjonnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleDigital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::History: 070nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber128nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel