Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2402381Utgivelsesdato
2016-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1127]
Sammendrag
I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen? Formålet med denne studien er å frembringe kunnskap som vil være nyttig i arbeid med både barn og personale i arbeid med de yngste barna i barnehagen, og oppnå en dypere forståelse for hvordan barnehageansatte forstår og håndterer aggressiv atferd. Det er også et mål å danne grunnlag for å kunne reflektere rundt egen praksis, og bidra til å øke barnehageansattes kompetanse på dette området. Ved bruk av kvalitativ metode har jeg foretatt seks semistrukturerte intervju med tre pedagogiske ledere og tre assistenter. Det ser ut til å være en gjennomgående forståelse hos de fleste intervjupersoner at aggressiv atferd er normalt i småbarnsalderen. Det er ulike syn på barnet som kommer til uttrykk i intervjupersonenes beskrivelser, men synet på barn som subjekt ser ut til å være fremtredende. Funnene viser imidlertid at barnehageansattes kunnskap om barns aggresjon og utvikling av selvregulering er varierende. Det kan tenkes at voksnes måte å håndtere aggressiv atferd ville være annerledes dersom de hadde en bedre forståelse for, og kunnskap om barns utvikling av selvregulering.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education