dc.contributor.advisor | Plischewski, Henning | |
dc.contributor.author | Huse-Olsen, Ingalill | |
dc.date.accessioned | 2016-08-29T09:26:06Z | |
dc.date.available | 2016-08-29T09:26:06Z | |
dc.date.issued | 2016-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2402381 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen? Formålet med denne studien er å frembringe kunnskap som vil være nyttig i arbeid med både barn og personale i arbeid med de yngste barna i barnehagen, og oppnå en dypere forståelse for hvordan barnehageansatte forstår og håndterer aggressiv atferd. Det er også et mål å danne grunnlag for å kunne reflektere rundt egen praksis, og bidra til å øke barnehageansattes kompetanse på dette området. Ved bruk av kvalitativ metode har jeg foretatt seks semistrukturerte intervju med tre pedagogiske ledere og tre assistenter. Det ser ut til å være en gjennomgående forståelse hos de fleste intervjupersoner at aggressiv atferd er normalt i småbarnsalderen. Det er ulike syn på barnet som kommer til uttrykk i intervjupersonenes beskrivelser, men synet på barn som subjekt ser ut til å være fremtredende. Funnene viser imidlertid at barnehageansattes kunnskap om barns aggresjon og utvikling av selvregulering er varierende. Det kan tenkes at voksnes måte å håndtere aggressiv atferd ville være annerledes dersom de hadde en bedre forståelse for, og kunnskap om barns utvikling av selvregulering. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.subject | selvregulering | nb_NO |
dc.subject | aggresjon | nb_NO |
dc.subject | barnehageansatte | nb_NO |
dc.subject | kompetanse | nb_NO |
dc.subject | småbarnsavdeling | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen | nb_NO |
dc.title.alternative | Preschool employees’ perception of aggressive behavior in toddlers | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |