Traumebevisst håndtering i skolen- fra teori til praksis. Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med komplekse traumer.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403046Utgivelsesdato
2016-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Sammendrag
Tema for denne studien var traumebevisst håndtering i skolen og hvordan tilrettelegging av skoledagen for barn med komplekse traumer kan skje i praksis. Undersøkelser viser at en del barn møter skolen med negative livserfaringer som vil påvirke deres forutsetninger for læring, og deres kognitive, sosiale og emosjonelle fungering i en skolehverdag. Det viste seg at det forelå forholdsvis lite forskning knyttet til hvordan man som lærer kan tilrettelegge opplæringen for disse barna. Prosjektets problemstilling ble: Hvordan kan lærer og skole tilrettelegge skoledagen for barn med komplekse traumer? Dette ble forsøkt besvart gjennom en kvalitativ intervjustudie. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med fagpersoner med ulik bakgrunn, fra ulike kommuner som alle har erfaring fra arbeid med blant annet traumefeltet. Sentralt i prosjektet var å få belyst ulike pedagogiske konsekvenser av kompleks traumatisering. Her ble det trukket inn traumeforståelse, konsekvenser for hjernens utvikling, tilknytningsteori og teori om selvregulering. Sentralt i prosjektets teoretiske forankring, var også prinsipper for traumebasert omsorg. Gjennom analyse og tolking, ble både teori og empiri belyst og drøftet. Funnene viste at man kan se hvordan tilrettelegging av skoledagen for barn med komplekse traumer, foregår på ulike nivåer. Læreren står barnet nærmest og er sentral i den daglige og konkrete tilretteleggingen i klasserommet. Det kan videre synes som om skolens rolle er sterkt knyttet til tilrettelegging for læreres arbeid. Videre pekte funn på viktigheten av tverrfaglig samarbeid og også hvordan man fra nasjonalt hold legger føringer for lærers og skoles tilrettelegging av skoledagen for barn med komplekse traumer.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education