Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimonsen, Peder Haga
dc.date.accessioned2016-09-06T07:56:03Z
dc.date.available2016-09-06T07:56:03Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404492
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, hvor en ungdomsskoleklasse har blitt observert i arbeid med problemløsningsoppgaver. Følgende forskningsspørsmål ble stilt: Hvilket potensial ligger det for læring i tilbakemeldinger som blir gitt til deltakerne i matematikkundervisning som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver? Kan bruk av problemløsningsoppgaver være med å fremme tilbakemeldinger mellom deltakere i matematikkundervisningen? Studien baserer seg på data fra klasseromsobservasjon, lærerintervju og gruppeintervju av en elevgruppe. I analyse av observasjonsdata presenteres ulike episoder knyttet til to ulike matematiske problem, som hadde form av å være problemløsningsoppgaver for elevene som har blitt observert. I episodene som blir presentert, kommer det frem hvordan deltakerne gir tilbakemeldinger for å støtte mottaker av disse i en læringsprosess. Det blir videre presentert episoder fra intervjuene hvor læreren og to elever uttrykker seg om spørsmål knyttet til tilbakemeldinger og arbeid med problemløsning. Resultatet fra studien tyder på at læreren kan gi elevene tilbakemeldinger med læringspotensial når disse er relatert til elevenes løsningsprosess. Det kommer også frem at det kan være utfordrende å gi gode tilbakemeldinger knyttet til målet med læringsaktiviteten og som gir råd for hvordan å arbeide videre for å forbedre egen læring, når elevene arbeider med problemløsningsoppgaver. Studien viser også at deltakerne ser på arbeid mednb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjecttilbakemeldingnb_NO
dc.subjectproblemløsningsoppgavenb_NO
dc.subjectkommognisjonnb_NO
dc.subjecttilbakemeldingnb_NO
dc.subjectdialognb_NO
dc.titleMuntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge