Kroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430908Utgivelsesdato
2016-12-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet og andre kollegaer (eldre og mer erfarne) som underviser etter mer tradisjonelle perspektiver stor – ofte så stor at betydningen av utdanningen raskt blir svekket.
Formål
Studiens hensikt var todelt. Det ene formålet var å få økt innsikt i hvilken grad lærestoffet fra kroppsøvingslærerutdanningen opplevdes som meningsfylt i møte med praksisfeltet. Samtidig var det ønskelig å få en dypere forståelse for de nyutdannede kroppsøvingslærernes opplevelse av og erfaring med skolekulturen, og hvilken påvirkning den hadde på deres praksis og profesjonelle utvikling.
Utvalg
Utvalget bestod av seks nyutdannede kroppsøvingslærere som hadde sitt første år i yrket skoleåret 2014-2015. Deltakerne ble rekruttert ved strategisk utvalg.
Metode
Kvalitative forskningsintervjuer ble anvendt for å samle inn datamaterialet. Intervjuene i studien var semistrukturerte.
Resultat
Resultatene viste at de praktiske emnene var det som opplevdes som mest meningsfylt i møte med praksisfeltet. Noen deltakere opplevde også kroppsøvingsdidaktikken og ukene i praksis som meningsfulle. Skolekulturen opplevdes for de fleste som positiv, og virket å ha ulik påvirkning på praksisen og den profesjonelle utviklingen – enten i positiv eller negativ retning.
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education