Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorHegerland-Byberg, Sissel B.
dc.date.accessioned2017-02-15T12:52:45Z
dc.date.available2017-02-15T12:52:45Z
dc.date.issued2016-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430908
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet og andre kollegaer (eldre og mer erfarne) som underviser etter mer tradisjonelle perspektiver stor – ofte så stor at betydningen av utdanningen raskt blir svekket. Formål Studiens hensikt var todelt. Det ene formålet var å få økt innsikt i hvilken grad lærestoffet fra kroppsøvingslærerutdanningen opplevdes som meningsfylt i møte med praksisfeltet. Samtidig var det ønskelig å få en dypere forståelse for de nyutdannede kroppsøvingslærernes opplevelse av og erfaring med skolekulturen, og hvilken påvirkning den hadde på deres praksis og profesjonelle utvikling. Utvalg Utvalget bestod av seks nyutdannede kroppsøvingslærere som hadde sitt første år i yrket skoleåret 2014-2015. Deltakerne ble rekruttert ved strategisk utvalg. Metode Kvalitative forskningsintervjuer ble anvendt for å samle inn datamaterialet. Intervjuene i studien var semistrukturerte. Resultat Resultatene viste at de praktiske emnene var det som opplevdes som mest meningsfylt i møte med praksisfeltet. Noen deltakere opplevde også kroppsøvingsdidaktikken og ukene i praksis som meningsfulle. Skolekulturen opplevdes for de fleste som positiv, og virket å ha ulik påvirkning på praksisen og den profesjonelle utviklingen – enten i positiv eller negativ retning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingslærerutdanningennb_NO
dc.subjectnyutdannetnb_NO
dc.subjectkroppsøvingslærernb_NO
dc.subjectpraksisnb_NO
dc.subjectprofesjonell utviklingnb_NO
dc.subjectskolekulturnb_NO
dc.titleKroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal