Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorMartinsen, Finn
dc.date.accessioned2017-02-15T13:07:01Z
dc.date.available2017-02-15T13:07:01Z
dc.date.issued2016-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430914
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.nb_NO
dc.description.abstractDenne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles klasserommet i en skole for alle. Inkluderende bestrebelser i den skandinaviske skolen gjøres med intensjon om å imøtekomme alle elevers ulikheter, men praksis har vært funnet preget av tiltak rettet mot enkeltelever. Forskningsspørsmålet for studien har vært hvordan deltakelse forstås i forskning på inkluderende praksis i den kontekst. På bakgrunn av tidligere forskning har det for studien vært identifisert et behov for å klarlegge og nyansere innholdet i deltakelse som pedagogisk begrep. Studiens analyse av hvordan deltakelse forstås i empiriske klasseromsstudier belyser en forståelse av begrepet som knyttet til samskaping av kunnskap og forståelse gjennom interaksjoner og relasjoner i skoleklassen som et sosiokulturelt læringsfellesskap. I en større kontekst knyttes deltakelse til sosialisering inn i, og medskaping av et samfunnsmessig fellesskap. I diskusjonen relateres dette aspektet til lærerens pedagogiske oppgave i å legge til rette for elevenes myndiggjøring og forberede dem til å fornye den felles verden. Hovedfunnet i studien er et aspekt ved forståelsen av deltakelse som knytter begrepet til felles meningsdanning i det intersubjektive rom, og det løftes frem som et sentralt aspekt ved en vesensforståelse av begrepet som kan bidra til kunnskap om utvikling av inkluderende praksis i et omskiftelig og heterogent læringsfellesskap. Som alternativ til kategorisering av elever og foreskreven pedagogikk, knyttes denne forståelsen til en intersubjektiv læringsprosess hvori det unike hos den enkelte elev kontinuerlig får fremtre på ny.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectinkluderende skolenb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal