Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik Solbø
dc.contributor.authorUsken, Svein Roald Laland
dc.date.accessioned2017-08-23T13:18:42Z
dc.date.available2017-08-23T13:18:42Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451625
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSkoleassistenten- en uklar aktør i norsk skole. En studie av skoleassistentens deltakelse i skolefellesskapet og rolle knyttet til elevmangfoldet. Formålet ved denne studien er å belyse hvilke kompetanser skoleassistentene besitter, hvilke oppgaver de utfører i skolen og om de bidrar til at flere barn kan delta og trives i klassefelleskapet. Samtidig vil kvaliteten på skoleassistentene sin deltakelse i arbeidsfellesskapet ved skolen bli undersøkt. Om det er et samspill mellom disse to forholdene, vil bli drøftet i oppgaven. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan vi forstå sammenhengen mellom skoleassistenter sin deltakelse i arbeidsfellesskapet og skolens evne til å øke barns deltakelse i klassefellesskapet? Metoden som ble brukt for å belyse problemstillingen var semistrukturerte intervju på en barneskole som var strategisk valgt ut fra gode resultater på skoleundersøkelsen i 2015. Resultater fra undersøkelsen viser at skoleassistentene sin arbeidserfaring, livserfaring, tilknytting til nærområdet og relasjonelle kompetanse kompenserer for en mangel på formell og faglig kompetanse, særlig på småtrinnet i skolen. Skoleassistentene og lærerne i utvalget har utviklet et likeverdig samarbeidsforhold basert på tosidig kommunikasjon, fremfor mer ensidig veiledning. Dette har bidratt til at skoleassistentene i utvalget, i motsetning til de andre deltakerne, beskriver arbeidsmiljøet på skolen som felles og ikke todelt. Det likeverdige samarbeidet mellom lærer og skoleassistent, i rollen som fast generell ressurs i klassen, bidrar også til frigjort tid for lærer, mer deltakende læringsmetoder, en positiv betydning for klasse- og skolemiljøet, samt muliggjør en økt deltakelse i klassefellesskapet for elever med behov for særskilt tilrettelegging. Konklusjonen på studiens problemstilling er at en god relasjon og et likeverdig samarbeid mellom lærer og skoleassistent bidrar til å øke barns deltakelse, trivsel og læring i klassefellesskapet. Tall fra GSI (2017) viser at skoleassistentene i stadig større grad er knyttet til ordinær undervisning og tilrettelegging i klassen, en utvikling som fører til at flere barn får delta i klassefelleskapet. Et likeverdig samarbeidsforhold mellom lærer og skoleassistent vil kunne bidra positivt i denne prosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectskoleassistentnb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectarbeidsfellesskapnb_NO
dc.subjectklassefellesskapnb_NO
dc.subjectelevmangfoldnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleSkoleassistenten - en uklar aktør i norsk skole.nb_NO
dc.title.alternativeEn studie av skoleassistentens deltakelse i skolefelleskapet og rolle knyttet til elevmangfoldet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber119nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal