Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlank, Natalia
dc.contributor.authorHellestø, Heidi
dc.date.accessioned2017-08-24T10:37:13Z
dc.date.available2017-08-24T10:37:13Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451723
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of Mathematicsnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra tredje til sjuende trinn og forskningsspørsmålet ble: Hvordan er brøk representert i Multi, med tanke på forståelse, tilpasset opplæring og motivasjon? Disse begrepene dannet selve grunnlaget for studien. Dermed ble begrepet forståelse presentert som instrumentell- og relasjonsforståelse etter teorien til Skemp. Tilpasset opplæring ble forklart gjennom Utdanningsdirektoratet sine prinsipper for opplæringen, og motivasjon ble gjort kjent som en indre drivkraft. I tillegg ble flere andre begreper med tilknytning til læring tydeliggjort, sammen med tidligere forskning på lærebøker og brøk. Studien er et case-studie, hvor metoden for innsamling av data var tekstanalyse. Læreverket ble analysert ved hjelp av en horisontal og en vertikal analyse. Analysen ble utført ved å benytte et selvutviklet måleinstrument, hvor oppgavene ble analysert ut fra seks kategorier. Disse kategoriene hadde fokus på brøkens ulike aspekter, representasjonsformer, strategier, kognitive krav, kunnskapsnivå og motivasjon. Resultatene fra denne studien viste at brøk ble introdusert ved hjelp av en innledende- og en utviklende fase og at oppgavene i stor grad fremmet instrumentell forståelse hos elevene. I tillegg var bruk av eksempler og funksjonelle illustrasjoner fremtredende og dermed kom det frem at lærernes undervisningskunnskap var avgjørende både ved valg av læreverk og i undervisningssammenheng.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlærebokanalysenb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectforståelsenb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectundervisningskunnskapnb_NO
dc.subjectbrøknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.titleBrøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber3-77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal