dc.contributor.advisor | Blank, Natalia | |
dc.contributor.author | Hellestø, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2017-08-24T10:37:13Z | |
dc.date.available | 2017-08-24T10:37:13Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2451723 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of Mathematics | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra tredje til sjuende trinn og forskningsspørsmålet ble:
Hvordan er brøk representert i Multi, med tanke på forståelse, tilpasset opplæring og motivasjon?
Disse begrepene dannet selve grunnlaget for studien. Dermed ble begrepet forståelse presentert som instrumentell- og relasjonsforståelse etter teorien til Skemp. Tilpasset opplæring ble forklart gjennom Utdanningsdirektoratet sine prinsipper for opplæringen, og motivasjon ble gjort kjent som en indre drivkraft. I tillegg ble flere andre begreper med tilknytning til læring tydeliggjort, sammen med tidligere forskning på lærebøker og brøk.
Studien er et case-studie, hvor metoden for innsamling av data var tekstanalyse. Læreverket ble analysert ved hjelp av en horisontal og en vertikal analyse. Analysen ble utført ved å benytte et selvutviklet måleinstrument, hvor oppgavene ble analysert ut fra seks kategorier. Disse kategoriene hadde fokus på brøkens ulike aspekter, representasjonsformer, strategier, kognitive krav, kunnskapsnivå og motivasjon.
Resultatene fra denne studien viste at brøk ble introdusert ved hjelp av en innledende- og en utviklende fase og at oppgavene i stor grad fremmet instrumentell forståelse hos elevene. I tillegg var bruk av eksempler og funksjonelle illustrasjoner fremtredende og dermed kom det frem at lærernes undervisningskunnskap var avgjørende både ved valg av læreverk og i undervisningssammenheng. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lærebokanalyse | nb_NO |
dc.subject | grunnskolen | nb_NO |
dc.subject | forståelse | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | undervisningskunnskap | nb_NO |
dc.subject | brøk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.title | Brøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 3-77 | nb_NO |