Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorBergby, Tanja
dc.date.accessioned2017-09-06T07:25:53Z
dc.date.available2017-09-06T07:25:53Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453283
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der lærekandidatene har reduserte mål i bedriftsopplæringen og oppnår grunnkompetanse. Erfaringene fra både skole- og bedriftsopplæringen ses i lys av formålet og hensikten med opplæringen og hvordan de to opplæringsarenaene oppfyller formålet med å kvalifisere, sosialisere og individualisere ungdommen til å få en forankring innen yrkes- og samfunnsliv. Visjonen om inkludering fremmes som et ideal både i skole og samfunn. Inkludering viser seg imidlertid vanskelig å forankre i skolen, der de alternative og segregerte opplæringsløpene fremdeles lever godt på siden av det ordinære med sin individuelle forankring til måloppnåelse. Disse står i kontrast til bedriftsopplæringen der mål og tilpasninger forankres innenfor praksisfellesskapet med lærekandidatene som aktive deltakere. Når skolen ikke klarer å oppfylle sine mange forpliktelser, trer bedriftsopplæringen inn og sørger for å gi ungdommen opplæring som ungdommen selv finner en forankring i.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectlærekandidatordningennb_NO
dc.subjectalternative opplæringstilbudnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.titleLærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløpnb_NO
dc.title.alternativeThe scheme for Learning Candidates – an untapped opportunity? A study of former Learning Candidates experiences with their Educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel