dc.contributor.advisor | Nevøy, Anne | |
dc.contributor.author | Bergby, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2017-09-06T07:25:53Z | |
dc.date.available | 2017-09-06T07:25:53Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2453283 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der lærekandidatene har reduserte mål i bedriftsopplæringen og oppnår grunnkompetanse. Erfaringene fra både skole- og bedriftsopplæringen ses i lys av formålet og hensikten med opplæringen og hvordan de to opplæringsarenaene oppfyller formålet med å kvalifisere, sosialisere og individualisere ungdommen til å få en forankring innen yrkes- og samfunnsliv.
Visjonen om inkludering fremmes som et ideal både i skole og samfunn. Inkludering viser seg imidlertid vanskelig å forankre i skolen, der de alternative og segregerte opplæringsløpene fremdeles lever godt på siden av det ordinære med sin individuelle forankring til måloppnåelse. Disse står i kontrast til bedriftsopplæringen der mål og tilpasninger forankres innenfor praksisfellesskapet med lærekandidatene som aktive deltakere. Når skolen ikke klarer å oppfylle sine mange forpliktelser, trer bedriftsopplæringen inn og sørger for å gi ungdommen opplæring som ungdommen selv finner en forankring i. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | lærekandidatordningen | nb_NO |
dc.subject | alternative opplæringstilbud | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.title | Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp | nb_NO |
dc.title.alternative | The scheme for Learning Candidates – an untapped opportunity? A study of former Learning Candidates experiences with their Education | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |