Å invitere elever til kreativ skriving
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453308Utgivelsesdato
2017-06-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Sammendrag
En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017.
I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene med teksttyper. Den kreative teksttypen er en av disse. Det er en tekst der tekstnormene foreløpig er noe uklare og det er en tekst med størst sprikvurdering til eksamen (Krogh, 2016). Dette er en av grunnene til at jeg og to andre kollegaer ville jobbe mer systematisk med en teksttype vi trengte mer kunnskap om og mer didaktisk erfaring med.
Tre studiespesialiseringsklasser utgjør mannskapet i denne didaktiske seilasen om kreativ skriving. Min ambisjon er at erfaringene fra reisen skal bidra til en mer avklart forståelse av kreativ tekst som sakprosaretning, samt å institusjonalisere kreativ skriving som en finaletekst i norskfagets 13-årige løp.
Farvannet er St.Svithun videregående skole i Stavanger der jeg selv er lektor og norsklærer for en av klassene om bord. Dette skaper flere metodiske og etiske interessantheter, blant annet min egen nativeness med å forske på egen arbeidsplass.
Jeg bestemte meg tidlig for å søke en kreativ framstillingsform: En tekst om kreativ skriving må selv være kreativ har jeg tenkt som en indre doxa. Å sjonglere denne ambisjonen med troverdighet har gitt mitt eget skriveprosjekt en ekstra glød.
Prosjektet ble gjennomført de siste ukene i januar dette året. Vi, lærerne, introduserte teksttypen og elevene jobbet prosess- og responsorientert både med et kortsvar og et langsvar med en vurdering underveis. Elevtekstene, spørreundersøkelse med hele mannskapet i start- og sluttfasen av prosjektet, fokusintervju med en elev fra hver klasse, lærerloggen på OneNote og en egen refleksjonssamtale blant offiserskorpset utgjør empirien, og dette er lyst på med en eklektisk inngang. Hovedpoenget med teksten har ikke vært å forklare empirien, men å få fram hvordan den kan forbedre og fornye den kreative teksttypen.
Teksten har ni kapitler med en tredeling: Del 1 (kapittel 1-3) = introduksjon, problemstilling og metode, del 2 (kapittel 4-6) = empirien og del 3 (kapittel 7-9) = refleksjoner om seilasen og den kreative teksttypens framtid.
«Fremtidens skole», eller Ludvigsen-utvalget, Stortingsmelding 28; «Fag – Fordypning – Forståelse» og høringsutkastet fra Kunnskapsdepartementet til ny generell læreplan er trukket inn i siste del. Såkalt dybdelæring og kjerneelementer står sentralt i disse styringsdokumentene. Etter gjennomføringen av dette prosjektet om å invitere elevene til kreativ skriving er jeg overbevist om at denne teksttypen virkelig kan bli en finaletekst i framtidens norskfag; som en av lærerne spontant uttalte etter en av læringsøktene med mannskapet sitt: «Kreativ tekst er den ultimate literacy-tekst!» Det gjelder å få flere med på denne muligheten.
Kreativ tekst har gjennom denne seilasen blitt dybdelæring
Reisen er
En
Alternativ
Tanke om en
Institusjonalisering av kreativ (sak)skriving i videregående skole med en
Vri; en ny vri: Den prosessorienterte kreative literacyen
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy studies