Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNicolaysen, Bjørn Kvalsvik
dc.contributor.authorThorvaldsen, Tor
dc.date.accessioned2017-09-06T08:25:52Z
dc.date.available2017-09-06T08:25:52Z
dc.date.issued2017-06-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453308
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractEn didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene med teksttyper. Den kreative teksttypen er en av disse. Det er en tekst der tekstnormene foreløpig er noe uklare og det er en tekst med størst sprikvurdering til eksamen (Krogh, 2016). Dette er en av grunnene til at jeg og to andre kollegaer ville jobbe mer systematisk med en teksttype vi trengte mer kunnskap om og mer didaktisk erfaring med. Tre studiespesialiseringsklasser utgjør mannskapet i denne didaktiske seilasen om kreativ skriving. Min ambisjon er at erfaringene fra reisen skal bidra til en mer avklart forståelse av kreativ tekst som sakprosaretning, samt å institusjonalisere kreativ skriving som en finaletekst i norskfagets 13-årige løp. Farvannet er St.Svithun videregående skole i Stavanger der jeg selv er lektor og norsklærer for en av klassene om bord. Dette skaper flere metodiske og etiske interessantheter, blant annet min egen nativeness med å forske på egen arbeidsplass. Jeg bestemte meg tidlig for å søke en kreativ framstillingsform: En tekst om kreativ skriving må selv være kreativ har jeg tenkt som en indre doxa. Å sjonglere denne ambisjonen med troverdighet har gitt mitt eget skriveprosjekt en ekstra glød. Prosjektet ble gjennomført de siste ukene i januar dette året. Vi, lærerne, introduserte teksttypen og elevene jobbet prosess- og responsorientert både med et kortsvar og et langsvar med en vurdering underveis. Elevtekstene, spørreundersøkelse med hele mannskapet i start- og sluttfasen av prosjektet, fokusintervju med en elev fra hver klasse, lærerloggen på OneNote og en egen refleksjonssamtale blant offiserskorpset utgjør empirien, og dette er lyst på med en eklektisk inngang. Hovedpoenget med teksten har ikke vært å forklare empirien, men å få fram hvordan den kan forbedre og fornye den kreative teksttypen. Teksten har ni kapitler med en tredeling: Del 1 (kapittel 1-3) = introduksjon, problemstilling og metode, del 2 (kapittel 4-6) = empirien og del 3 (kapittel 7-9) = refleksjoner om seilasen og den kreative teksttypens framtid. «Fremtidens skole», eller Ludvigsen-utvalget, Stortingsmelding 28; «Fag – Fordypning – Forståelse» og høringsutkastet fra Kunnskapsdepartementet til ny generell læreplan er trukket inn i siste del. Såkalt dybdelæring og kjerneelementer står sentralt i disse styringsdokumentene. Etter gjennomføringen av dette prosjektet om å invitere elevene til kreativ skriving er jeg overbevist om at denne teksttypen virkelig kan bli en finaletekst i framtidens norskfag; som en av lærerne spontant uttalte etter en av læringsøktene med mannskapet sitt: «Kreativ tekst er den ultimate literacy-tekst!» Det gjelder å få flere med på denne muligheten. Kreativ tekst har gjennom denne seilasen blitt dybdelæring Reisen er En Alternativ Tanke om en Institusjonalisering av kreativ (sak)skriving i videregående skole med en Vri; en ny vri: Den prosessorienterte kreative literacyennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectkreativ tekstnb_NO
dc.subjectnorskdidaktikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleÅ invitere elever til kreativ skrivingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber1-116nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal