Systemarbeid i barnehagen med PPT som kompetansemiljø: En fokusgruppestudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453363Utgivelsesdato
2017-06-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handlet om hvordan Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kan bidra i arbeidet for å øke kvaliteten i barnehagen for barn med sosiale og emosjonelle utfordringer.
Fra 1. august 2016 ble barns rett til spesialpedagogisk hjelp flyttet fra opplæringsloven (1998) til barnehageloven (2016). Samtidig fikk PPT et sterkere mandat til å bistå barnehagene med kompetanseheving og organisasjonsutvikling til fordel for barn med særlige behov. Denne endringen var sentral for denne studien.
Studiens problemstilling; Hvordan kan PPT arbeide systemrettet med kompetanseheving i barnehager til fordel for barn med særlige behov?, ble utforsket gjennom et kvalitativt forskningsdesign med fokusgruppeintervju som metode. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervju med ansatte i PPT og to med ansatte i barnehage. Studien var ment til å peke på muligheter og forslag til hvordan PPT kan arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å styrke barnehagetilbudet til barn som viser utfordringer i sosial og emosjonell utvikling. Både barnehagens og PPTs perspektiv ble undersøkt og diskutert i lys av politiske føringer og teori/nyere forskning.
Studiens resultater peker på at det er nødvendig med et tett samarbeid mellom PPT og barnehager for å sikre kvalitet i barnehagen som kan ivareta alle barn. Barnehager kan med fordel ha faste kontaktpersoner og faste møter med PPT, samtidig som PPT bør være mer synlige i barnehagenes endringsarbeid og kommunale satsninger. Veiledning skiller seg ut som en metode PPT kan nytte i systemrettet arbeid og et viktig bidrag i PPTs arbeid med tidlig innsats og kompetanseheving i barnehager.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education