Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveitereid, Kirsti
dc.contributor.authorHaga, May Britt
dc.date.accessioned2017-09-06T11:04:12Z
dc.date.available2017-09-06T11:04:12Z
dc.date.issued2017-06-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453363
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien handlet om hvordan Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kan bidra i arbeidet for å øke kvaliteten i barnehagen for barn med sosiale og emosjonelle utfordringer. Fra 1. august 2016 ble barns rett til spesialpedagogisk hjelp flyttet fra opplæringsloven (1998) til barnehageloven (2016). Samtidig fikk PPT et sterkere mandat til å bistå barnehagene med kompetanseheving og organisasjonsutvikling til fordel for barn med særlige behov. Denne endringen var sentral for denne studien. Studiens problemstilling; Hvordan kan PPT arbeide systemrettet med kompetanseheving i barnehager til fordel for barn med særlige behov?, ble utforsket gjennom et kvalitativt forskningsdesign med fokusgruppeintervju som metode. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervju med ansatte i PPT og to med ansatte i barnehage. Studien var ment til å peke på muligheter og forslag til hvordan PPT kan arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å styrke barnehagetilbudet til barn som viser utfordringer i sosial og emosjonell utvikling. Både barnehagens og PPTs perspektiv ble undersøkt og diskutert i lys av politiske føringer og teori/nyere forskning. Studiens resultater peker på at det er nødvendig med et tett samarbeid mellom PPT og barnehager for å sikre kvalitet i barnehagen som kan ivareta alle barn. Barnehager kan med fordel ha faste kontaktpersoner og faste møter med PPT, samtidig som PPT bør være mer synlige i barnehagenes endringsarbeid og kommunale satsninger. Veiledning skiller seg ut som en metode PPT kan nytte i systemrettet arbeid og et viktig bidrag i PPTs arbeid med tidlig innsats og kompetanseheving i barnehager.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPPTnb_NO
dc.subjectPP-tjenestennb_NO
dc.subjectSærlige behovnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectsystemrettet arbeidnb_NO
dc.subjectsystemarbeidnb_NO
dc.subjectpedagogisk psykologisk tjenestenb_NO
dc.subjectsosioemosjonelle utfordringer/vanskernb_NO
dc.subjectgråsonebarnnb_NO
dc.titleSystemarbeid i barnehagen med PPT som kompetansemiljø: En fokusgruppestudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal