Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
Master thesis

View/ Open
Date
2017-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema for denne masteroppgaven er derfor knyttet til barnehageansattes forståelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken. Problemstillingen lyder: Hvordan forstår barnehageansatte mobbebegrepet, og hvordan arbeider de med tematikken?
Det teoretiske rammeverket er fortrinnsvis hentet fra mobbeforskere som Dan Olweus og Erling Roland. I studien har jeg satt deres definisjon opp mot Ingrid Lunds et.al. definisjon som er mer tilpasset arbeidet i barnehagen. Også studier fra Alsaker (1997) og Pettersen (1997) vil være sentrale innenfor det teoretiske rammeverket.
Da prosjektet er på jakt etter informantenes oppfattelse av ett fenomen, var den nære kontakten man får ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode viktig. Derfor har jeg benyttet intervju som metode. Det ble gjennomført både enkelt- og fokusgruppeintervjuer.
Forskningsspørsmålene mine har dannet utgangspunkt for både det teoretiske rammeverket, analysen og diskusjonen. I diskusjonskapittelet har jeg satt empirien opp mot tidligere forskning på feltet. Spesielt har oppmerksomhet blitt rettet mot hvilken definisjon de barnehageansatte benytter i arbeid med tematikken.
Informantenes utsagn kan tolkes i retning av at de definerer mobbing i tråd med den tradisjonelle definisjonen til Roland og Olweus, mens arbeidet deres har et mer systemisk fokus. I tillegg kan empirien min tyde på at de barnehageansatte av ulike grunner ikke benytter begrepet mobbing i nevneverdig grad. Likevel understrekes det at de er klar over at mobbing eksisterer også i barnehagesektoren.
Description
Master's thesis in Special education