Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFinne, Christina
dc.contributor.authorHelle, Marianne
dc.date.accessioned2017-09-06T11:18:19Z
dc.date.available2017-09-06T11:18:19Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453368
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractMobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema for denne masteroppgaven er derfor knyttet til barnehageansattes forståelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken. Problemstillingen lyder: Hvordan forstår barnehageansatte mobbebegrepet, og hvordan arbeider de med tematikken? Det teoretiske rammeverket er fortrinnsvis hentet fra mobbeforskere som Dan Olweus og Erling Roland. I studien har jeg satt deres definisjon opp mot Ingrid Lunds et.al. definisjon som er mer tilpasset arbeidet i barnehagen. Også studier fra Alsaker (1997) og Pettersen (1997) vil være sentrale innenfor det teoretiske rammeverket. Da prosjektet er på jakt etter informantenes oppfattelse av ett fenomen, var den nære kontakten man får ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode viktig. Derfor har jeg benyttet intervju som metode. Det ble gjennomført både enkelt- og fokusgruppeintervjuer. Forskningsspørsmålene mine har dannet utgangspunkt for både det teoretiske rammeverket, analysen og diskusjonen. I diskusjonskapittelet har jeg satt empirien opp mot tidligere forskning på feltet. Spesielt har oppmerksomhet blitt rettet mot hvilken definisjon de barnehageansatte benytter i arbeid med tematikken. Informantenes utsagn kan tolkes i retning av at de definerer mobbing i tråd med den tradisjonelle definisjonen til Roland og Olweus, mens arbeidet deres har et mer systemisk fokus. I tillegg kan empirien min tyde på at de barnehageansatte av ulike grunner ikke benytter begrepet mobbing i nevneverdig grad. Likevel understrekes det at de er klar over at mobbing eksisterer også i barnehagesektoren.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnehagelærerutdanningnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectmobbing i barnehagenb_NO
dc.subjectbarnehageansattes oppfattelsenb_NO
dc.subjectforebyggingnb_NO
dc.subjectforebyggende tiltaknb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleEt kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikkennb_NO
dc.title.alternativeA qualitative research project on kindergarten employees' perception of the term bullying and their work with the thematicnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal