Koordinert- og profesjonelt lærersamarbeid: En studie om skolekultur.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453377Utgivelsesdato
2017-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven er lærersamarbeid. Forskningsprosjektet har hatt som mål å se på hvordan lærerne legger til rette for kollektive tilnærminger og individuelle tilpasninger i undervisningen.
Problemstillingen for oppgaven er: hvordan gir skolekulturen i ungdomskolen rom for profesjonelt lærersamarbeid, med to påfølgende forskningsspørsmål: 1) hvilken forståelse har læreren på ungdomskolen om lærersamarbeid og 2) hvor og hva samarbeides det om?
Det har blitt gjennomført en kvalitativ forskningsstudie med intervju og observasjon som en supplerende metode. Det redegjøres for datainnsamling og analyser med utgangspunkt i kategoribasert prosess, hvor kategoriene koordinert- og profesjonelt lærersamarbeid hadde en fremtredende rolle.
Resultatene fra studien viste at lærerne hadde ulik forståelse av begrepet og prosessen lærersamarbeid. Og at mye av lærersamarbeidet foregår på det koordinerte nivået som gjelder å fordele oppgaver og utveksle planer som gir lærerne mer tid til å forberede undervisningen. Men lærerne så på samarbeid som en viktig del av det å være lærer og alle hadde erfaring med lærersamarbeid, både på godt og vondt.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education