• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan håndterer og forebygger erfarne lærere reaktiv aggressiv atferd på småtrinnet?

Espedal, Jannicke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Espedal_Jannicke.pdf (1.386Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2453460
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [542]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å frembringe kunnskap om reaktiv aggresjonsproblematikk, og hvordan pedagoger i skolen arbeider for å håndtere og forebygge denne typen problematferd. Jeg valgte å legge til grunn at lærere gjennom sin klasseledelse har stor tidsflate i klassen. Det lærerne gjør her kan være av stor betydning når det gjelder å forebygge og håndtere reaktiv aggresjon. Ved å intervjue erfarne lærere som jobber på småtrinnet, har målet vært å få innblikk i deres erfaringer med dette arbeidet.

Studiens teorikapittel tar først utgangspunkt i teori om aggresjonsbegrepet, før den reaktive aggresjonsformen videre blir vektlagt i henhold til studiens problemstilling. Videre belyser teorikapittelet hva som kan ligge til grunn for utvikling av reaktiv aggressiv atferd. I denne sammenheng vil SIP-modellen og tolkningsmønster hos reaktivt aggressive elever bli berørt. Andre del av teorikapittelet tar for seg hvordan lærere fordelaktig bør arbeide med elever for å håndtere og forebygge reaktiv aggressiv atferd. Her ligger det autoritative perspektiv til grunn for hvorfor en autoritativ lærerrolle er å foretrekke i møte med reaktivt aggressive elever. Læreres evne til å balansere riktig mellom dimensjonene relasjon/varme og kontroll er her sentralt.

Den metodiske tilnærmingen i studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg har valgt å benytte det semistrukturerte forskningsintervju for innsamling av data. Utvalget består av seks lærere som har jobbet flere år i skolen, og som har erfaring med elever på småtrinnet som viser reaktiv aggressiv atferd.

Studiens resultater viser at informantenes teoretiske kunnskaper om reaktiv aggresjon er noe snever. Slik jeg tolker det har lærerne tilegnet seg kunnskaper om denne type problematferd gjennom egen praksis, mens grunnleggende kunnskaper om mekanismene bak reaktiv aggresjon synes å være noe mangelfull. Informantenes beskrivelser om hvordan de håndterer og forebygger reaktiv aggressiv atferd gjennom sin klasseledelse er i tråd med det autoritative perspektiv, som denne oppgavens teorigrunnlag bygger på. Lærerne vektlegger det å skape gode relasjoner til sine reaktivt aggressive elever, samtidig som de ser viktigheten av å utøve kontroll.
Description
Master's thesis in Special education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit