Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVaaland, Grete Sørensen
dc.contributor.authorEspedal, Jannicke
dc.date.accessioned2017-09-07T07:24:45Z
dc.date.available2017-09-07T07:24:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453460
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å frembringe kunnskap om reaktiv aggresjonsproblematikk, og hvordan pedagoger i skolen arbeider for å håndtere og forebygge denne typen problematferd. Jeg valgte å legge til grunn at lærere gjennom sin klasseledelse har stor tidsflate i klassen. Det lærerne gjør her kan være av stor betydning når det gjelder å forebygge og håndtere reaktiv aggresjon. Ved å intervjue erfarne lærere som jobber på småtrinnet, har målet vært å få innblikk i deres erfaringer med dette arbeidet. Studiens teorikapittel tar først utgangspunkt i teori om aggresjonsbegrepet, før den reaktive aggresjonsformen videre blir vektlagt i henhold til studiens problemstilling. Videre belyser teorikapittelet hva som kan ligge til grunn for utvikling av reaktiv aggressiv atferd. I denne sammenheng vil SIP-modellen og tolkningsmønster hos reaktivt aggressive elever bli berørt. Andre del av teorikapittelet tar for seg hvordan lærere fordelaktig bør arbeide med elever for å håndtere og forebygge reaktiv aggressiv atferd. Her ligger det autoritative perspektiv til grunn for hvorfor en autoritativ lærerrolle er å foretrekke i møte med reaktivt aggressive elever. Læreres evne til å balansere riktig mellom dimensjonene relasjon/varme og kontroll er her sentralt. Den metodiske tilnærmingen i studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg har valgt å benytte det semistrukturerte forskningsintervju for innsamling av data. Utvalget består av seks lærere som har jobbet flere år i skolen, og som har erfaring med elever på småtrinnet som viser reaktiv aggressiv atferd. Studiens resultater viser at informantenes teoretiske kunnskaper om reaktiv aggresjon er noe snever. Slik jeg tolker det har lærerne tilegnet seg kunnskaper om denne type problematferd gjennom egen praksis, mens grunnleggende kunnskaper om mekanismene bak reaktiv aggresjon synes å være noe mangelfull. Informantenes beskrivelser om hvordan de håndterer og forebygger reaktiv aggressiv atferd gjennom sin klasseledelse er i tråd med det autoritative perspektiv, som denne oppgavens teorigrunnlag bygger på. Lærerne vektlegger det å skape gode relasjoner til sine reaktivt aggressive elever, samtidig som de ser viktigheten av å utøve kontroll.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectreaktiv aggresjonnb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectautoritative perspektivnb_NO
dc.subjectautoritativ klasseledelsenb_NO
dc.titleHvordan håndterer og forebygger erfarne lærere reaktiv aggressiv atferd på småtrinnet?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber6-78nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel