dc.contributor.advisor | Vestad, Lene | |
dc.contributor.author | Egeland, Wenche Anita | |
dc.date.accessioned | 2017-09-07T07:45:22Z | |
dc.date.available | 2017-09-07T07:45:22Z | |
dc.date.issued | 2017-06-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2453468 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne frem til hvilke opplevelser og erfaringer barnehagelærerne hadde ved å stimulere sosial kompetanse hos femåringene i barnehagen gjennom lekbasert læring.
I denne studien er det benyttet en kvalitativ tilnærming kalt «Interpretativ Phenomenological Analysis» (IPA). Metoden er en tilnærming til psykologisk kvalitativ forskning med et ideografisk fokus. Målet er å få innsyn i hvordan en gitt person i en gitt kontekst forstår et fenomen (Smith, Flowers og Larkin, 2009). Fokuset i denne studien var å gjøre en detaljert undersøkelse av barnehagelærerne i Agderprosjektet sine personlige erfaringer og meninger knyttet til deltagelse i prosjektet. Dette ble gjort gjennom et semistrukturert dybdeintervju av seks barnehagelærere. Studiens funn er drøftet i lys av teori og relevant forskningslitteratur.
Resultatene viser at etter innføringen av tiltak rettet mot økt sosial kompetanse i Agderprosjektet opplever barnehagelærerne at barna er bedre rustet til skolestart. Dette fordi barna gjennom lekbaserte aktiviteter har fått øve seg på å utvikle sosiale kompetanse i lystbetonte og tilsynelatende spontane aktiviteter som stimulerer sosiale ferdigheter sammen med andre barn og voksne. Resultatene indikerer også at det lekbaserte læringsopplegget har ført til at barna i større grad har likere læringsgrunnlag, og at dette spesielt gjelder de svakeste barna som får økt sin sosiale kompetanse. Barnehagelærerne begrunnet dette med at ved å være positive rollemodeller, og ved å samhandle med en sensitiv tilnærming ut i fra enkeltbarns behov, kan de gjennom lek ha klart å øke og utjevne forskjeller i sosial kompetanse hos alle barn. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | barnehagelærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | sosial kompetanse | nb_NO |
dc.subject | lekbasert læring | nb_NO |
dc.subject | tilknyttingsrelasjoner | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 93 sider + vedlegg | nb_NO |