Vendepunkt. Fortellinger om å lykkes i skolen med en dysleksivanske.
Master thesis
View/ Open
Date
2017-02-09Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne oppgaven presenterer en undersøkelse av hvordan det er mulig å lykkes gjennom skole- og studietid med en dysleksivanske. Studien har vært rettet mot tre personer som har valgt å gjennomføre høyere utdanning, på tross av at språkvanskene har gjort skolegangen ekstra krevende. Hensikten har vært å få innsikt i hvilke forhold deltakerne selv fremhever som betydningsfulle, med tanke på å håndtere skolens mange utfordringer knyttet til tekstlesing og tekstproduksjon. For å kunne gripe deltakernes egne opplevelser og erfaringer, ble et fenomenologisk livsverdenintervju valgt som metode. Det empiriske materialet ble kategorisert i tett dialog med deltakernes egne beskrivelser, og er presentert i form av tre deltakerfortellinger. Funnene ble drøftet i lys av teori som viser hvordan elever motiveres og utrustes til krevende arbeid med tekst.
Deltakerne la stor vekt på betydningen av å være motivert til skolearbeid. Deres motivasjon hang nøye sammen med personlige interesser og skolefagenes betydning. Deltakerne opplevde videre at deres engasjement og utholdenhet var nært knyttet til ulike kvaliteter ved undervisningen, og skolens evne til å imøtekomme den enkeltes behov for tilrettelegging. Undervisning som fremmet mestringsopplevelser ved å øke deltakernes kompetanse i å håndtere skolens skriftspråklige utfordringer, ble spesielt fremhevet. Mulighet til selvbestemmelse ble også ansett som sentralt, da dette gav deltakerne anledning til å kompensere for språkvanskene ved å spille på sine sterke sider. De understreket også betydningen av å tilhøre et trygt læringsmiljø med god kompetanse på språkvansker. Deltakerne mente dette var viktig både for at dysleksivanskene skulle bli identifisert, og for at de skulle motta støtte tilpasset sine behov.
Description
Master's thesis in Special education