Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUppstad, Per Henning
dc.contributor.advisorSkaftun, Atle
dc.contributor.authorMuren, Solfrid
dc.date.accessioned2017-09-07T07:55:48Z
dc.date.available2017-09-07T07:55:48Z
dc.date.issued2017-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453474
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer en undersøkelse av hvordan det er mulig å lykkes gjennom skole- og studietid med en dysleksivanske. Studien har vært rettet mot tre personer som har valgt å gjennomføre høyere utdanning, på tross av at språkvanskene har gjort skolegangen ekstra krevende. Hensikten har vært å få innsikt i hvilke forhold deltakerne selv fremhever som betydningsfulle, med tanke på å håndtere skolens mange utfordringer knyttet til tekstlesing og tekstproduksjon. For å kunne gripe deltakernes egne opplevelser og erfaringer, ble et fenomenologisk livsverdenintervju valgt som metode. Det empiriske materialet ble kategorisert i tett dialog med deltakernes egne beskrivelser, og er presentert i form av tre deltakerfortellinger. Funnene ble drøftet i lys av teori som viser hvordan elever motiveres og utrustes til krevende arbeid med tekst. Deltakerne la stor vekt på betydningen av å være motivert til skolearbeid. Deres motivasjon hang nøye sammen med personlige interesser og skolefagenes betydning. Deltakerne opplevde videre at deres engasjement og utholdenhet var nært knyttet til ulike kvaliteter ved undervisningen, og skolens evne til å imøtekomme den enkeltes behov for tilrettelegging. Undervisning som fremmet mestringsopplevelser ved å øke deltakernes kompetanse i å håndtere skolens skriftspråklige utfordringer, ble spesielt fremhevet. Mulighet til selvbestemmelse ble også ansett som sentralt, da dette gav deltakerne anledning til å kompensere for språkvanskene ved å spille på sine sterke sider. De understreket også betydningen av å tilhøre et trygt læringsmiljø med god kompetanse på språkvansker. Deltakerne mente dette var viktig både for at dysleksivanskene skulle bli identifisert, og for at de skulle motta støtte tilpasset sine behov.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectdysleksinb_NO
dc.subjectmestringsopplevelsernb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleVendepunkt. Fortellinger om å lykkes i skolen med en dysleksivanske.nb_NO
dc.title.alternativeTurning points. Dyslexic students` narratives on enables of academic success.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal