• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan ungdomsskolen fremme elevens psykiske helse, sett gjennom et mestringsperspektiv?

Vikshåland, Karen Marie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Vikshaaland_KarenMarie.pdf (746.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459893
Utgivelsesdato
2017-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (SV-IS) [146]
Sammendrag
Nyere forskning viser at det er en økning i depressive symptomer blant elever i ungdomsskolen. Jeg ønsket å se nærmere på hvordan skolen kan fokusere på mestring for å fremme utsatte elevers psykiske helse, og hvilke tilbud det finnes til disse elevene. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan ungdomsskolen fremme elevens psykiske helse, sett gjennom et mestringsperspektiv?

Det hoved teoretiske perspektivet i oppgaven er mestringsperspektivet. Det er supplert med selvbestemmelsesteorien, Banduras begrep ’self-efficacy’ og forutsetninger for å oppnå mestringstillit. Jeg hadde fokus på hvilke beskyttelses- og risikofaktorer som spiller inn på ungdoms psykiske helse. Resiliens som oppnådd resultat hos ungdommen, og hvilken betydning resiliens kan ha for deres psykiske helse ble også tatt opp.

En kvalitativ metode er blitt foretatt for å finne svar på problemstillingen. Informantene er tre lærere og tre miljøterapeuter i ungdomsskolen. Den innhentede dataen ble transkribert og analysert før den ble delt opp i hoved- og underkategorier. Gjennom temasentrert analytisk tilnærming presenterte jeg funnene fra informantene, og drøftet funnene opp mot hverandre, samt opp mot relevant teori.

Det kom fram at skolen må ha forventninger som de utsatte elevene klarer å fylle. Gode relasjoner og tillit ligger til grunn for samtaler, og å arbeide for et godt klassemiljø for følelse av tilhørighet. Gode relasjoner er også nødvendig i oppfølgingen av elever som sliter psykisk. Det er viktig å ha et godt samarbeid med hjemmet og få nødvendig informasjon om den utsatte elevens hjemmesituasjon. Skolene har ulike tiltak i skoletiden. Dette kan være ulike grupper, som jente- og guttegrupper, eller grupper for elever med delt bosted. Skolene har aktiviteter for alle elevene i friminuttene som kan skape tilhørighet. Helsesøster og andre instanser blir ofte henvist til for å hjelpe elever med psykiske vansker.
Beskrivelse
Master's thesis in Social work
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-SV-IS/2017;

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit