dc.contributor.author | Wareng, Petter Norland | |
dc.date.accessioned | 2018-01-18T14:59:36Z | |
dc.date.available | 2018-01-18T14:59:36Z | |
dc.date.issued | 2017-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2478227 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management and societal safety | nb_NO |
dc.description.abstract | Simulatortrening har blitt brukt i flyindustrien i flere tiår, men i petroleumsindustrien er dette helt nytt. Svært mange er skeptiske, og det har tatt mange år for å få godkjenning fra Norsk Olje og Gass til å bruke simulator fremfor en skikkelig livbåt. I april 2017 stod livbåtsimulatoren ferdig montert hos ResQ i Risavika utenfor Stavanger. Hensikten med oppgaven er derfor å undersøke hvilke positive og negative sider det er med denne type trening, kontra vanlig opplæring på en reell livbåt. For å finne disse svarene har deltakerne på de første simulatorkursene blitt bedt om å svare på en spørreundersøkelse, som sammenligner de to forskjellige treningsformene. Svarene deres danner grunnlaget for å gi en forståelse av simulatorens styrker og svakheter, sett gjennom relevant litteratur som omhandler risiko og menneskelige feilhandlinger.
Simulatorens styrker er som følger:
• Kort klargjøringstid som gir rom for mer trening • Full kontroll over vær og tidspunkt på døgnet slik at deltakerne kan øve seg på å manøvrere i grov sjø og i mørket • Gir et reelt treningsmiljø med andre skip og livbåter i området rundt plattformen • Øker trygghetsfølelsen • Øker følelsen av mestring slik at mestringstroen øker
Simulatorens svakheter er:
• Litt for enkelt å fjerne sikringsbolten • Ingen fysisk nødstyring gjør at deltakerne ikke vet hvordan denne monteres • Mangelen på selve båten gjør at man ikke får gjøre seg kjent med alt som ikke befinner seg i styrehuset
Totalinntrykket er, til tross for manglende båt, veldig godt hos de fleste som har gjennomført simulatorkurset. Simulatoren egner seg antageligvis best til å repetere allerede tilegnet kunnskap, da det er viktig å ha vært i en skikkelig livbåt og ha prøvd et reelt dropp. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | FF1200 | nb_NO |
dc.subject | simulator | nb_NO |
dc.subject | livbåt | nb_NO |
dc.subject | risikoreduksjon | nb_NO |
dc.subject | sikkerhetsledelse | nb_NO |
dc.subject | samfunnssikkerhet | nb_NO |
dc.subject | menneskelige feilhandlinger | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.title | Fremtidens sikkerhetstrening - En studie av hvordan simulatortrening kan senke risiko for menneskelige feilhandlinger | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |