Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorBerge, Tove
dc.date.accessioned2018-02-16T13:01:06Z
dc.date.available2018-02-16T13:01:06Z
dc.date.issued2017-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2485412
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler på et pedagogisk ledermøte. Studiens utgangspunkt er utvikling av forståelse for læringsprosesser og dermed utviklingsprosesser i barnehagen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i hva som utvikles fra det som allerede eksisterer i organisasjonen ved å studere et av de ukentlige pedagogiske ledermøtene i barnehagen. Problemstillingen er: Er det rom for læring i kollegasamtalen på pedagogiske ledermøter? Og hvordan foregår i så tilfelle denne læringen? Studien innehar en kvalitativ tilnærming med observasjon av et møte og etterfølgende intervju av deltakerne på møtet. I gjennomføring av begge metodene er det benyttet lydopptak, som videre er blitt behandlet i analyser som transkribert materiale. Samtalene i tekstformat er analysert ved bruk av innholdsanalyse. I analysen er det lagt vekt på språklige handlinger hvor deltakerne formidler hvilke mål de orienterer seg mot, hvordan de beskriver hva de tenker, synes og tror, og hvordan de snakker om mangel på kunnskap. Resultatene viser at det er muligheter for læring i kollegasamtalen på møtet. Fordi det er muligheter for å oppdage tolkningsforskjeller under samtalen, er det også mulighet for å rette oppmerksomheten mot hva en behøver mer kunnskap om. Denne prosessen er vanskelig å starte, fordi det kan berøre sårbare tema. De sårbare tema ser ut til å unngås. Studien fremmer en bevissthet om de sårbare tema, for å øke læringsmulighetene i kollegasamtalen på pedagogiske ledermøter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagelæreres læringnb_NO
dc.subjectpedagogisk ledermøtenb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectsamtalenb_NO
dc.titleBarnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøtenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel