Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTharaldsen, Kjersti B.
dc.contributor.authorMoen Lyse, Marie Adele
dc.date.accessioned2018-05-16T12:16:53Z
dc.date.available2018-05-16T12:16:53Z
dc.date.issued2017-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498416
dc.descriptionMaster's thesis in special educationnb_NO
dc.description.abstractSamfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnittsklasserommet på ungdomstrinnet beregnes i dag for å ha fem elever med psykiske plager, hvorav to har en psykisk lidelse. De psykiske helseplagene tyder videre på å være generert av blant annet stress. Ettersom skolen står for en stor del av barn og unges oppvekstmiljø, er det nærliggende å hevde at skolen i sitt arbeid innehar en viktig rolle og et stort ansvar i retning av å hjelpe dem som sliter med psykiske helseplager. Hensikten med denne studien var å undersøke videregående elevers opplevelse av skolerelatert stress og stressmestring, og om deltakelse i mestringstiltaket ’Balanse i Livet’ kunne bidra positivt ved å redusere skolerelatert stress og øke mestring. For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode med fokusgruppeintervju. Hovedfunn tydet på at relasjoner og forventningspress var vesentlige stressorer, og at deltakelsen i mestringstiltaket indikerte endring i stress og stressmestring gjennom øvelser som omhandlet sosial kompetanse, selvregulert læring og mindfulness. Hovedfunn i studien kan synes å bibringe ny kunnskap på området ’skolerelatert stress og stressmestring’, og nyttig kunnskap for utviklingen av innsatser i skolen for å øke mestring og dempe stress.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectskolerelatert stressnb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectelever i videregående skolenb_NO
dc.subjectbalanse i livetnb_NO
dc.title”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber86nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal