dc.contributor.advisor | Tharaldsen, Kjersti B. | |
dc.contributor.author | Moen Lyse, Marie Adele | |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T12:16:53Z | |
dc.date.available | 2018-05-16T12:16:53Z | |
dc.date.issued | 2017-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498416 | |
dc.description | Master's thesis in special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnittsklasserommet på ungdomstrinnet beregnes i dag for å ha fem elever med psykiske plager, hvorav to har en psykisk lidelse. De psykiske helseplagene tyder videre på å være generert av blant annet stress. Ettersom skolen står for en stor del av barn og unges oppvekstmiljø, er det nærliggende å hevde at skolen i sitt arbeid innehar en viktig rolle og et stort ansvar i retning av å hjelpe dem som sliter med psykiske helseplager.
Hensikten med denne studien var å undersøke videregående elevers opplevelse av skolerelatert stress og stressmestring, og om deltakelse i mestringstiltaket ’Balanse i Livet’ kunne bidra positivt ved å redusere skolerelatert stress og øke mestring. For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode med fokusgruppeintervju. Hovedfunn tydet på at relasjoner og forventningspress var vesentlige stressorer, og at deltakelsen i mestringstiltaket indikerte endring i stress og stressmestring gjennom øvelser som omhandlet sosial kompetanse, selvregulert læring og mindfulness. Hovedfunn i studien kan synes å bibringe ny kunnskap på området ’skolerelatert stress og stressmestring’, og nyttig kunnskap for utviklingen av innsatser i skolen for å øke mestring og dempe stress. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | skolerelatert stress | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.subject | psykisk helse | nb_NO |
dc.subject | elever i videregående skole | nb_NO |
dc.subject | balanse i livet | nb_NO |
dc.title | ”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 | nb_NO |