Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorVikshåland, Norunn
dc.date.accessioned2018-05-16T12:58:29Z
dc.date.available2018-05-16T12:58:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498445
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematicsnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke faktorer som ser ut til å påvirke elevenes utvikling av funksjonsdiskurs ut fra det gitte datamaterialet. Studien er et kvalitativt case-studie der seks elever har blitt intervjuet før og etter funksjonsundervisning i faget Matematikk 1P. I tillegg er klassens funksjonsundervisning en del av datamaterialet. Datamaterialet er dokumentert med lyd- og videoopptak. Elevdiskursen ble analysert og kodet i tråd med Sfards rutinebegrep, som skiller mellom rituell og utforskende rutinebruk. Funnene viser at elevenes rutinebruk etter ungdomsskolen både inneholdt rituell og utforskende deltakelse, og rutinebruken ble mer rituell etter deltakelse i faget Matematikk 1P. Endringer i elevenes realisasjoner av en funksjon kom til syne, der blant annet realisasjonene tabell og koordinater er svekket. Lærers diskurs inneholdt både rituell og utforskende rutinebruk samt et mangfold av fleksible realisasjoner og kan ikke knyttes direkte til elevenes diskursutvikling. Elevenes diskurs om eget forhold til matematikkfaget kan se ut til å være en faktor som påvirker elevenes utvikling av funksjonsdiskurs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfunksjonsdiskursnb_NO
dc.subjectrituell og utforskende rutinebruknb_NO
dc.subjectdiskursendringnb_NO
dc.subjectrealisasjonernb_NO
dc.subjectlærers diskursnb_NO
dc.subjectelevenes diskurs om eget forhold til matematikknb_NO
dc.subjectMatematikk 1Pnb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.titleElevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorernb_NO
dc.title.alternativeThe development of students’ discourse on functions in the subject 1P and some possible factors of influence.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal