dc.contributor.advisor | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Vikshåland, Norunn | |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T12:58:29Z | |
dc.date.available | 2018-05-16T12:58:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498445 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke faktorer som ser ut til å påvirke elevenes utvikling av funksjonsdiskurs ut fra det gitte datamaterialet. Studien er et kvalitativt case-studie der seks elever har blitt intervjuet før og etter funksjonsundervisning i faget Matematikk 1P. I tillegg er klassens funksjonsundervisning en del av datamaterialet. Datamaterialet er dokumentert med lyd- og videoopptak. Elevdiskursen ble analysert og kodet i tråd med Sfards rutinebegrep, som skiller mellom rituell og utforskende rutinebruk. Funnene viser at elevenes rutinebruk etter ungdomsskolen både inneholdt rituell og utforskende deltakelse, og rutinebruken ble mer rituell etter deltakelse i faget Matematikk 1P. Endringer i elevenes realisasjoner av en funksjon kom til syne, der blant annet realisasjonene tabell og koordinater er svekket. Lærers diskurs inneholdt både rituell og utforskende rutinebruk samt et mangfold av fleksible realisasjoner og kan ikke knyttes direkte til elevenes diskursutvikling. Elevenes diskurs om eget forhold til matematikkfaget kan se ut til å være en faktor som påvirker elevenes utvikling av funksjonsdiskurs. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | funksjonsdiskurs | nb_NO |
dc.subject | rituell og utforskende rutinebruk | nb_NO |
dc.subject | diskursendring | nb_NO |
dc.subject | realisasjoner | nb_NO |
dc.subject | lærers diskurs | nb_NO |
dc.subject | elevenes diskurs om eget forhold til matematikk | nb_NO |
dc.subject | Matematikk 1P | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.title | Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer | nb_NO |
dc.title.alternative | The development of students’ discourse on functions in the subject 1P and some possible factors of influence. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 115 | nb_NO |