Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHognestad, Jan Kristian
dc.contributor.advisorHåland, Anne
dc.contributor.authorDversnes, Gunvald
dc.date.accessioned2018-07-04T11:39:05Z
dc.date.available2018-07-04T11:39:05Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504341
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy Studiesnb_NO
dc.description.abstractDa Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving (Øgreid, 2013). Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan eksempeltekster har blitt mottatt blant norske lærere, og problemstillingen lyder som følger: Hvordan har norske lærere forstått og undervist i eksempeltekster? For å besvare problemstillingen, danner dialogteorien til Mikhail Bakhtin (1998 [1979]), eksempeltekstdidaktikken til Hammond, Burns & Joyces (1992) og det sosiokulturelle læringssynet til Lev Vygotsky (1978) det teoretiske bakteppe i prosjektet. I tillegg blir det kognitive- og sosiokulturelle skriveperspektivet presentert, samt tre skrivedidaktiske skoler som har hatt sitt utspring i disse perspektivene. Forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. Ved å gjennomføre dybdeintervju med fire norsklærere, to fra ungdomsskolen og to fra den videregående skolen, har prosjektet sett nærmere på hvordan lærerne forholder seg til eksempeltekster. Det ble valgt dybdeintervju for å få innsikt i informantenes refleksjoner og erfaringer. Forskningsprosjektets data baserer seg på materialet fra intervjuet. De har blitt transkribert til fullstendig tekst, og funnene i intervjuene er flettet inn i analyseteksten. Resultatene viser at de fire lærerne underviser induktivt i to trinn når de tar i bruk eksempeltekster. Ikke bare tar de i bruk eksempeltekster (1. trinn), men de organiserer også undervisningen slik at elevene selv står ansvarlige for å undersøke og oppdage ulike fenomen ved tekstene (2. trinn). Lærerne ser på seg selv som stillasbyggende faktorer overfor elevene, og assisterer dem i læreprosessen. I tillegg kontekstualiserer lærerne eksempeltekstene ved å starte opp og avslutte undervisningsøktene med plenumssamtaler. De fire informantene forstår videre eksempeltekster som alt i fra ønskede skriftlige utfall på den ene siden til uferdige tekstforslag på den andre siden. Alle informantene kobler eksempeltekster videre intuitivt opp mot sjangerlære. Informantene forteller bl.a. om flere undervisningsøkter der eksempeltekster belyste ulike sjangre - ikke teksttyper. Dette forskningsprosjekt, som drøfter eksempeltekstbruk blant lærere på ungdomsskolen og i videregående, registrerer derfor at teksttypebegrepet står svakt i den norske skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMikhail Bakhtinnb_NO
dc.subjectLev Vygotskynb_NO
dc.subjectHammond, Burns & Joycenb_NO
dc.subjectDen australske sjangerskolennb_NO
dc.subjecteksempeltekstnb_NO
dc.subjectmodelltekstnb_NO
dc.subjectdet reviderte kunnskapsløftet (LK13)nb_NO
dc.subjecteksempeltekstdidaktikknb_NO
dc.subjectteksttypebegrepetnb_NO
dc.subjectsjangerbegrepetnb_NO
dc.subjectsamskrivingnb_NO
dc.subjectradikal estetikknb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.title«Vi kastet elevene ut på dypet før»nb_NO
dc.title.alternativeEn undersøkelse av introduksjonen av eksempeltekster på ungdomsskolen og i den videregående skolen i det reviderte kunnskapsløftet fra 2013.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber13-116nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal