En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2508259Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, med egne lokaler og egen personalgruppe. Elevene har vedtak om spesialundervisning, som oftest i alle fag og varierende grad av tilhørighet til ordinært klassetrinn. Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som lærer og leder på en slik avdeling og ulike utfordringer jeg har møtt i organisering og tilrettelegging av skoletilbudet. Offentlige dokumenter viser til at det er lite kunnskap om hva som kjennetegner opplæring på spesialpedagogiske avdelinger. Denne studiens intensjon er å utvide denne kunnskapen. Ved å se på undersøkelsens funn i relasjon til reguleringer og forskning på spesialundervisning, deltakelse, læring og utdanning, er formålet å få et innblikk i skoletilbudet på en spesialpedagogisk avdeling. Videre er spørsmål om utvikling av tilbudet sentralt for å se på hva som opprettholder og eventuelt utvikler skoletilbudet på avdelingene. Gjennom intervju med rektorer og ledere ved fem spesialpedagogiske avdelinger og spørreundersøkelse blant andre ansatte får en innblikk i kjennetegn ved avdelingene, samt hvordan en driver skoleutvikling. Dette danner grunnlaget for diskusjonen, der funnene diskuteres i lys av likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education