dc.contributor.advisor | Nevøy, Anne | |
dc.contributor.author | Høiland, Ingunn | |
dc.date.accessioned | 2018-08-09T12:18:00Z | |
dc.date.available | 2018-08-09T12:18:00Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2508259 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, med egne lokaler og egen personalgruppe. Elevene har vedtak om spesialundervisning, som oftest i alle fag og varierende grad av tilhørighet til ordinært klassetrinn. Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som lærer og leder på en slik avdeling og ulike utfordringer jeg har møtt i organisering og tilrettelegging av skoletilbudet. Offentlige dokumenter viser til at det er lite kunnskap om hva som kjennetegner opplæring på spesialpedagogiske avdelinger. Denne studiens intensjon er å utvide denne kunnskapen. Ved å se på undersøkelsens funn i relasjon til reguleringer og forskning på spesialundervisning, deltakelse, læring og utdanning, er formålet å få et innblikk i skoletilbudet på en spesialpedagogisk avdeling. Videre er spørsmål om utvikling av tilbudet sentralt for å se på hva som opprettholder og eventuelt utvikler skoletilbudet på avdelingene. Gjennom intervju med rektorer og ledere ved fem spesialpedagogiske avdelinger og spørreundersøkelse blant andre ansatte får en innblikk i kjennetegn ved avdelingene, samt hvordan en driver skoleutvikling. Dette danner grunnlaget for diskusjonen, der funnene diskuteres i lys av likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | skoletilbud | nb_NO |
dc.subject | utviklingshemming | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | inkluderende opplæring | nb_NO |
dc.subject | likeverd | nb_NO |
dc.title | En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring? | nb_NO |
dc.title.alternative | Engelsk tittel: An analysis of special education units. What is the nature of the special educational provisions and how does it relate to the principals of equity, adaptive, and inclusive education? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-81 | nb_NO |