Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorHøiland, Ingunn
dc.date.accessioned2018-08-09T12:18:00Z
dc.date.available2018-08-09T12:18:00Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508259
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractStudien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, med egne lokaler og egen personalgruppe. Elevene har vedtak om spesialundervisning, som oftest i alle fag og varierende grad av tilhørighet til ordinært klassetrinn. Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som lærer og leder på en slik avdeling og ulike utfordringer jeg har møtt i organisering og tilrettelegging av skoletilbudet. Offentlige dokumenter viser til at det er lite kunnskap om hva som kjennetegner opplæring på spesialpedagogiske avdelinger. Denne studiens intensjon er å utvide denne kunnskapen. Ved å se på undersøkelsens funn i relasjon til reguleringer og forskning på spesialundervisning, deltakelse, læring og utdanning, er formålet å få et innblikk i skoletilbudet på en spesialpedagogisk avdeling. Videre er spørsmål om utvikling av tilbudet sentralt for å se på hva som opprettholder og eventuelt utvikler skoletilbudet på avdelingene. Gjennom intervju med rektorer og ledere ved fem spesialpedagogiske avdelinger og spørreundersøkelse blant andre ansatte får en innblikk i kjennetegn ved avdelingene, samt hvordan en driver skoleutvikling. Dette danner grunnlaget for diskusjonen, der funnene diskuteres i lys av likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectskoletilbudnb_NO
dc.subjectutviklingshemmingnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectinkluderende opplæringnb_NO
dc.subjectlikeverdnb_NO
dc.titleEn studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?nb_NO
dc.title.alternativeEngelsk tittel: An analysis of special education units. What is the nature of the special educational provisions and how does it relate to the principals of equity, adaptive, and inclusive education?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber1-81nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal