Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlinger
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1159]
Abstract
I denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de innenfor tre ulike skrivehandlinger?
Materialet er hentet fra Normprosjektets tekstkorpus, og består av seks elevtekster skrevet innenfor de tre skrivehandlingene: å beskrive, å overbevise og å reflektere. For å kunne uttale meg om hvordan elevene presterte, har jeg vurdert tekstene på en informativ og omforent måte. Normprosjektet har operasjonalisert skrivekompetansebegrepet, samt utarbeidet normer for vurdering, som har gitt meg tilgang til kvalitetsnormer i vurderingen av elevenes skrivekompetanse innenfor de tre skrivehandlingene. Studien har nærlest hvordan de to andrespråkselevene presterer i lys av Normprosjektets vurderingsområder og forventningsnormer. Studien har også i noen grad inntatt et mellomspråksanalytisk blikk på tekstene. Analysene har vurdert og drøftet elevenes prestasjoner innenfor de enkelte skrivehandlingene, hvor fokuset har vært mot hvilke vurderingsområder og forventningsnormer elevene mestrer og hvilke som synes å være utfordrende. Det er de enkelte analysene som har lagt grunnlaget for drøftingen av noen sentrale tendenser avslutningsvis. Drøftingen har i tillegg forsøkt å ta stilling til hvorvidt tendensene er aldersadekvate utfordringer, eller om de kan spores tilbake til at norsk er elevenes andrespråk. Tekstmaterialet i denne studien viste, i lys av relevant teori og tidligere forskning, at de to elevene i ulike grad realiserte de tre skrivehandlingene i tekstene sine. Studien avdekket at elevene presterte bedre innenfor den beskrivende skrivehandlingen sammenliknet med de to andre.
Description
Master's thesis in Literacy studies