Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjelten, Sidsel Merete
dc.contributor.authorLøfstedt-Vatsvåg, Fanny Johanna
dc.date.accessioned2018-08-09T12:28:14Z
dc.date.available2018-08-09T12:28:14Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508262
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de innenfor tre ulike skrivehandlinger? Materialet er hentet fra Normprosjektets tekstkorpus, og består av seks elevtekster skrevet innenfor de tre skrivehandlingene: å beskrive, å overbevise og å reflektere. For å kunne uttale meg om hvordan elevene presterte, har jeg vurdert tekstene på en informativ og omforent måte. Normprosjektet har operasjonalisert skrivekompetansebegrepet, samt utarbeidet normer for vurdering, som har gitt meg tilgang til kvalitetsnormer i vurderingen av elevenes skrivekompetanse innenfor de tre skrivehandlingene. Studien har nærlest hvordan de to andrespråkselevene presterer i lys av Normprosjektets vurderingsområder og forventningsnormer. Studien har også i noen grad inntatt et mellomspråksanalytisk blikk på tekstene. Analysene har vurdert og drøftet elevenes prestasjoner innenfor de enkelte skrivehandlingene, hvor fokuset har vært mot hvilke vurderingsområder og forventningsnormer elevene mestrer og hvilke som synes å være utfordrende. Det er de enkelte analysene som har lagt grunnlaget for drøftingen av noen sentrale tendenser avslutningsvis. Drøftingen har i tillegg forsøkt å ta stilling til hvorvidt tendensene er aldersadekvate utfordringer, eller om de kan spores tilbake til at norsk er elevenes andrespråk. Tekstmaterialet i denne studien viste, i lys av relevant teori og tidligere forskning, at de to elevene i ulike grad realiserte de tre skrivehandlingene i tekstene sine. Studien avdekket at elevene presterte bedre innenfor den beskrivende skrivehandlingen sammenliknet med de to andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectskrivingnb_NO
dc.subjectskrivekompetansenb_NO
dc.subjectskrivehandlingnb_NO
dc.subjectandrespråkelevernb_NO
dc.subjectNormprosjektetnb_NO
dc.subjectelevteksternb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectnorskdidaktikknb_NO
dc.titleJakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlingernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal