"Kan du finne flere argumenter?" En analyse av lærerrespons på overbevisende elevtekster.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2508266Utgivelsesdato
2018-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1127]
Sammendrag
Formålet for denne masteroppgaven har vært å undersøke skriftlig lærerrespons på overbevisende elevtekster på 7. trinn. Prosjektet er en kvalitativ studie med eksplorerende design, som har hatt til hensikt å gi innsikt i læreresponsen som gis på elevtekstene og hva den fører til. Problemstillingen for prosjektet ble derfor følgende: Hva slags respons gis på overbevisende elevtekster, og hva bidrar responsen med i elevenes tekstutvikling?
Studien tar utgangspunkt i åtte overbevisende elevtekster fra Normprosjektet i to versjoner, førsteutkast med skriftlig lærerrespons og andreutkast utviklet på bakgrunn av responsen, totalt 16 tekster. Elevtekstene er resultat av tre ulike skrivebestillinger, og er vurdert av tre ulike lærere. Hensikten var å vise et mangfold i responsgivingen. Studien har en fleksibel, men også delvis strukturert tilnærming til materialet. Jeg har gått inn med åpent sinn, men Normprosjektets forventningsnormer har ligget som et bakteppe for å sette ord på det jeg fant. Jeg har benyttet meg av tekstanalyse som metode når jeg har analysert og tolket materialet. Siden studien bygger på to ulike typer data, lærerkommentarer og elevtekster før og etter respons, har jeg valgt å studere disse i et hermeneutisk perspektiv.
Analysene viste at lærerne i materialet benyttet seg av svært ulike metoder i tilbakemeldingene. Både margkommentarer, sluttkommentarer eller en kombinasjon av disse var vanlig, samtidig som lærerne også benyttet seg av ulike måter å formulere endringsforslagene på. Lærerresponsen rettet seg i hovedsak mot vurderingsområdene innhold, kommunikasjon, språkbruk og rettskriving og formverk i forventningsnormene. Elevene fulgte opp de aller fleste lærerkommentarene, i noe ulik grad. Analysene viste også at elevene strevde med å argumentere i den overbevisende skrivehandlingen, og klarte også bare i mer redusert grad å følge opp lærerkommentarer på dette området, sett i sammenheng med oppfølgingen på andre vurderingsområder. Likevel var også en gjennomgående tendens at elevtekstene forbedret seg på de områdene lærerresponsen tok tak i.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of Norwegian.