“Hvis du tenker pedagogisk, så tenker du at barnehagen har mange utviklingstrinn” Barnehagelæreres arbeid med progresjon i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2558154Utgivelsesdato
2018-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [382]
Sammendrag
I denne studien har jeg fokus på progresjon i barnehagekontekst. Formålet har vært å bidra til mer kunnskap om hvordan begrepet kan bli forstått og omsatt i arbeidsmåter i barnehagen.
Studien er kvalitativ, har et sosialkonstruktivistisk utgangspunkt, og jeg har en hermeneutisk tilnærming. Jeg har analysert barnehagelæreres forklaringer og beskrivelser fra to fokusgruppeintervjuer. Empirien er diskutert i lys av rammeplaner, stortingsmeldinger og barnehagens tradisjoner. Teori om syn på utvikling, syn på barn og syn på lek og læring er knyttet opp mot barnehagelærernes uttalelser knyttet til progresjon. Av tidligere forskning har jeg blant annet vist til studier av barnehagelæreres syn på barns utvikling og læring, forståelse av føringene i rammeplan og oppfatninger av årsplanarbeid. Jeg har etter flere søk kun i begrenset grad funnet forskning knyttet til progresjonsbegrepet i barnehagesammenheng. Wood og Bennett (2001) fokuserer i sin studie på barnehagelærere i England sin forståelse av progresjon og kontinuitet i læring. De fant at barnehagelærernes teorier om progresjonsbegrepet var tett koblet til deres teorier om hvordan barn lærer.
I min studie ser barnehagelærernes forklaringer på begrepet ut til å være forankret innenfor lineære deler av utviklingsbegrepet. Gjennom analyse og drøftinger har jeg identifisert tre tilnærminger til arbeidsmåter de beskriver knytter til progresjon i barnehagen. Disse benevner jeg som forhåndsbestemte, utviklingsfokuserte og barnesentrerte tilnærminger. Mitt bidrag til feltet er synliggjøring av hvordan begrepet progresjon og arbeid med progresjon kan bli forstått av barnehagelærere. Et funn i studien er at lek ikke beskrives som en del av barnehagelærernes planer for progresjon.
Beskrivelse
Master's thesis in Early childhood education