Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559105Utgivelsesdato
2018-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt lærerens rolle i dette arbeidet. Problemstillingen er: ”Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?” Studiens formål ble dermed rettet mot hvordan ungdomsskolelærerne relaterer forebyggende arbeid mot elevenes psykiske helse i sin undervisningspraksis. Det er et mål at studien skal bidra til økt oppmerksomhet rundt psykisk helse, og om mulig også bidra til at det skapes nye muligheter for hvordan lærere arbeider i praksis med forebygging av psykiske helseplager. For å belyse problemstillingen, ble det benyttet en kvalitativ tilnærmingsmetode. Studiens datagrunnlag ble til gjennom intervjuundersøkelser, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide, der utvalget bestod av 4 ungdomsskolelærere. For å lettere kunne bearbeide innsamlet data og spisse meg mot et svar på problemstillingen, ble tre forskningsspørsmål utformet:
• Psykisk helse som begrep: Hvordan forstår lærerne begrepet psykisk helse, og hvilken plass har dette i skolen?
• Hvilken kunnskap har lærerne om psykisk helse i skolen?
• Hvilken praksis og erfaringer har lærerne når det gjelder forebyggende arbeid tilknyttet elevenes psykiske helse?
Funn fra studien viser at begrepet psykisk helse oppleves som fremmed i skolen, hvor det på informantenes arbeidsplasser sjeldent brukes. Likevel viser lærerne en forståelse for begrepet psykisk helse, samt hva som kjennetegner en god psykisk helse, og ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer som påvirker denne. Lærerne er videre bevisste på betydningen og viktigheten av et forebyggende og helsefremmende arbeid i skolen, men likevel ønsker alle ytterligere kompetanse på området. Til tross for at det ikke synes å være et direkte målrettet arbeid for psykisk helse på informantenes arbeidsplasser, viser lærerne til viktige fokusområder som verdien av mestringsopplevelser, gode relasjoner, trygt klassemiljø, en god klasseleder, og det å fungere som agent i eget liv, som sentrale faktorer for å fremme en god psykisk helse.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education