En kvalitativ studie som undersøker hvordan nyutdannede lærere opplever veiledning som støtte til profesjonsutvikling
Abstract
23. februar 2017 vedtok Stortinget at skal arbeides med å utforme en nasjonal rammeplan for veiledningsordning av nyutdannede lærere. Rammeplanen skal utformes med rom for lokale tilpasninger. Formålet med denne studien vil være å få innsikt i hvordan nyutdannede lærere, i en kommune med et veiledningsprogram, opplever støtte til profesjonsutvikling gjennom veiledningen. Studiens problemstilling lyder;
Hvordan opplever nyutdannede lærere veiledning som støtte til profesjonsutvikling?
Med utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode har seks nyutdannede lærere fra en spesifikk kommune blitt intervjuet, for å få innsikt i opplevelsen av veiledningen.
Funnene i studien viste variasjoner i opplevelsene til de nyutdannede lærerne. Deltakerne så på veiledningen som et hjelpemiddel for å få en bedre overgang, samt en måte å utvikle seg som profesjonsutøver. Veiledningen ga en trygghet som gjorde at de ikke følte seg helt alene, men alltid hadde støtte. Både organiseringen og veilederrelasjonen varierte innad i kommunen og på de enkelte skolene. Denne variasjonen viser hvordan veiledningen ikke har funnet sin form, selv innenfor en spesifikk kommune som har et program for veiledningsordningen. Gjennom beskrivelser deltakerne ga viste de hvordan organiseringen og relasjonen med veileder var forskjellig, men at dette var noe de ønsket på grunn av behovet for individuelle tilpasninger. For å minske variasjonen foreslo en av deltakerne en «håndbok for veiledning» som gir innblikk i hva veiledningen er, kan inneholde og hvordan den kan brukes for å øke støtten til profesjonsutvikling.
Description
Master's thesis in Education