Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThuen, Elin
dc.contributor.authorSolheim, Hedda
dc.date.accessioned2018-08-24T07:37:37Z
dc.date.available2018-08-24T07:37:37Z
dc.date.issued2018-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559162
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har tatt over for danning og demokratiopplæring og at elevene derfor opplever liten grad medvirkning i skolen. Forskningsspørsmålet mitt har vært: I hvilken grad og hvordan opplever ungdomsskoleelever medvirkning og autonomistøtte? Teorikapitlet er bygget på selvbestemmelsesteorien, der elevers behov for tilhørighet, kompetanse og autonomi har blitt presentert, sammen med andre aspekter ved teorien. For å undersøke hvordan elever opplever medvirkning og autonomistøtte har intervju og observasjon blitt valgt som metoder. Elevene i en 8. klasse ble observert, og fire grupper med tre til fire elever fra samme klasse, ble intervjuet. Resultatene viser at elevene opplever varierende grad av medvirkning og autonomistøtte, men at de generelt har lav grad av medvirkning på skolen. Elevene rapporterte høyere grad av motivasjon og entusiasme ved medvirkning og lavere grad ved kontroll. Abstract In this study, I have tried to figure out how students in secondary school experience student influence and autonomy-support in school. This subject was chosen based on a concern that the test focus in school has replaced "danning" and democracy education, and that students therefore experience little student influence in school. My research question has been: To what degree- and how do secondary school students experience student influence and autonomy-support? The theory chapter is made up of self-determination theory, where students' needs for relatedness, competence and autonomy have been presented, in addition to other aspects of the theory. Interview and observation have been used as methods to study how students experience student influence and autonomy-support. Students in one 8th grade class have been observed, and four groups of three to four students from the same group have been interviewed. The results show that students experience varying degrees of influence and autonomy-support, but over all, they experience little student influence in school. The students report a higher degree of motivation and enthusiasm for activities that they have been involved in influencing, and a lower degree for controlled activities.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectelevmedvirkningnb_NO
dc.subjectautonomistøttenb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.subjectselvbestemmelsesteorinb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleElevmedvirkning i undomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal