Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtveit, Atle
dc.contributor.authorEgeli Stredet, Sander
dc.contributor.editorEgeli Stredet, Sander
dc.date.accessioned2018-08-24T07:39:51Z
dc.date.available2018-08-24T07:39:51Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559164
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner har anvendt begrepet i sine læreplaner. Det virket å være svært lite norsk forskningslitteratur om physical literacy, og på bakgrunn av dette ønsket studien å undersøke hvordan physical literacy blir ivaretatt i norsk kroppsøvingsundervisning. Studien tok utgangspunkt i de fem aspektene motivasjon, selvtillit, fysisk-motorisk kompetanse, forståelse og kunnskap som blir omtalt i definisjonen av physical literacy, og endte opp med følgende problemstilling: «Hvordan blir aspektene ved physical literacy ivaretatt i norsk kroppsøvingsundervisning – og på hvilken måte støtter disse formålet i læreplanen?». Metode: Studien ønsket å forstå fenomenet «hvordan physical literacy praktiseres i det norske kroppsøvingsfaget», og det ble derfor valgt kvalitativ metode. Fem kroppsøvingslærere på 5-7. trinn i Stavanger-regionen ble intervjuet ved et semi-strukturert intervju. Funn og konklusjon: På bakgrunn av intervjuene ble de fem aspektene ivaretatt i varierende grad. Selvtillit og motivasjon virket i større grad å være ivaretatt i faget, mens kunnskap og forståelse virket ikke å ha like høy grad av prioritering. Fysisk-motorisk kompetanse virket å ha høyere prioritering hos lærere med kroppsøvingsutdannelse, enn dem uten. Samtlige av aspektene ble fremhevet i læreplanen for kroppsøving, men dannelsesperspektivet fremsto muligens litt utydelig i formålsbeskrivelsen av faget, og kom sterkere frem i teorien om physical literacy.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectphysical literacynb_NO
dc.subjectfysisk-motorisk kompetansenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectselvtillitnb_NO
dc.subjectkunnskapnb_NO
dc.subjectforståelsenb_NO
dc.subjectkroppslig dannelsenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titlePhysical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber5-74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal