Klasserommets makt - elevenes muligheter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560880Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det fysiske- og psykososiale miljøet, til undervisning og kommunikasjon blir sett på som innhold i klasserommet. Studien har en fellesskapsorientert tilnærming til spesialpedagogikk og fokus på inkluderende undervisning.
Verden blir stadig mer global. Kunnskapspresset øker og yrkeslivet endrer seg. Dette fører til at skolen også må endre seg. Hvor skjer læring? Hva er viktig å kunne? Studien forankres i et sosiokulturelt perspektiv på læring. Læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon. Språket blir sett på som et av de viktigste redskapene for kunnskapsdanning. Studien er en kvalitativ studie med et eksplorerende forskningsdesign.
Funn i studien viser at innholdet i klasserommet har mye å si for elevers deltakelse og medvirkning. Relasjoner og trygghet må ligge til grunn for at elever skal velge å delta. Det fysiske miljøet betyr også noe for deltakelsen, det styrer blant annet hvor fokuset til eleven er. Lærerens syn på læring påvirker hvordan det kommuniseres og undervises i klasserommet. Dersom elevene inviteres til å bli medforfattere i diskusjonene, øker elevenes opplevelse av deltakelse og medvirkning. Samtidig må lærestoffet oppleves som relevant og meningsfullt for elevene. Klasserommet med alt dets innhold, kan ses på som et strukturerende verktøy som medierer for deltakelse, medvirkning og læring.
Beskrivelse
Master's thesis in Special Education