Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid.
Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng med livskvalitetsfremmende faktorer som er av betydning for barns psykiske helse. Et av prosjektets mål er å fremme helsefremmende arbeid gjennom å tilrettelegge for gode fellesskap. Dette ledet til en analyse av lavterskelsøknader. Analysen kan forstås som en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming til analyseprosessen. Kommunens mål for lavterskeltilbudet er å utvikle barnehagene og øke de ansattes kompetanse. Følgende forskningsspørsmål blir diskutert i avhandlingen:
1. I hvilken grad benytter barnehagene lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap?
2. Hvordan kan lavterskeltilbudet være en arena for helsefremmende arbeid i barnehagen?
3. I hvilken grad fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens intensjoner?
Undersøkelsen konkluderer med at barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til grupper, benytter lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap. Barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til enkeltbarn, benytter lavterskeltilbudet i mindre grad til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap.
Lavterskeltilbudet kan være en arena for helsefremmende arbeid ved å ta imot, og oppmuntre til, henvendelser som gjelder emosjonelle utfordringer. Tiltak i form av sosial støtte og tilrettelegging av gode fellesskap kan inkluderes.
Når det gjelder lavterskelsøknader som fokuserer på grupper, fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens mål. Lavterskelsøknader som fokuserer på enkeltbarn fungerer i mindre grad i tråd med kommunens mål.
Description
Master's thesis in Special education